چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین پایگاه های قدرت معلمان تربیت بدنی و رضایت مندی دانش آموزان ورزشکار شهرستان قشم انجام شده است . جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی و دانش آموزان ورزشکار شهرستان قشم که تا پایان سال تحصیلی ٩٤-١٣٩٣ تعداد آنها برابر با ٥٧ معلم و کلیه دانش آموزان ورزشکار (٣١٢) که براساس فرمول کوکران تعداد ١٧٢ دانش آموز محاسبه به عنوان نمونه به روش طبقه ای تصادفی و برای معلمان به صورت کل شمار ٥٧ نفر انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های منابع قدرت شرایخم و هینکین (١٩٨٩) و رضایتمندی ورزشکاران (ASQ) جمع آوری گردید. سپس برای تجزیه و تحلیل از آزمون های کلموگراف اسمیرنف ، ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج آنها نشان داد که بین پایگاه های قدرت (قدرت اجبار، قدرت قانون و قدرت تخصص ) معلمان تربیت بدنی و رضایت مندی دانش آموزان ورزشکار شهرستان قشم ارتباط معنی داری وجود ندارد(٠٠٥<P). اما بین قدرت پاداش و قدرت مرجعیت معلمان تربیت بدنی و رضایت مندی دانش آموزان ورزشکار شهرستان قشم ارتباط معنی داری وجود دارد(٠٠٥>P). بر اساس نتایج رگرسیون هم زمان قدرت پاداش به صورت مثبت رضایت مندی دانش آموزان را پیش بینی میکند و اثر افزایشی دارد (٠٠١>p و ٠٣٢٢=Beta). همچنین قدرت مرجعیت نیز به صورت مثبت رضایت مندی دانش آموزان را پیش بینی میکند و اثر افزایشی دارد (٠٠٥>p و ٠٢٠٨=Beta). اما سایر ابعاد پایگاه قدرت پیش بینی 2 کننده معنی دار رضایت مندی دانش آموزان را پیش بینی نمیکند (٠٠٥<p). در نهایت بر اساس مقدار R تعدیل شده ١٢/٥ درصد از تغییرات رضایت مندی دانش آموزان ورزشکار شهرستان قشم توسط قدرت پاداش و قدرت مرجعیت تبیین می کند.
خلاصه ماشینی:
نتايج آنها نشان داد که بين پايگاه هاي قدرت (قدرت اجبار، قدرت قانون و قدرت تخصص ) معلمان تربيت بدني و رضايت مندي دانش آموزان ورزشکار شهرستان قشم ارتباط معني داري وجود ندارد(٠٠٥<P).
تجزيه و تحليل فرضيه هاي تحقيق با استفاده از آزمون همبستگي پيرسون و رگرسيون چندمتغيره انجام شد، نتايج آنها نشان داد که بين پايگاه هاي قدرت (قدرت اجبار، قدرت قانون و قدرت تخصص ) معلمان تربيت بدني و رضايت مندي دانش آموزان ورزشکار شهرستان قشم ارتباط معني داري وجود ندارد.
نتايج پژوهش حاضر براي فرضيه اصلي با استفاده از آزمون همبستگي پيرسون نشان داد که اين فرضيه تائيد نشد و بين پايگاه هاي قدرت معلمان تربيت بدني و رضايت مندي دانش آموزان رابطه معني داري ديده نشد.
نتايج پژوهش حاضر براي فرضيه جزئي اول با استفاده از آزمون همبستگي پيرسون نشان داد که اين فرضيه تائيد نشد و بين قدرت اجبار معلمان تربيت بدني و رضايت مندي دانش آموزان رابطه معني داري ديده نشد.
نتايج پژوهش حاضر براي فرضيه جزئي دوم با استفاده از آزمون همبستگي پيرسون نشان داد که اين فرضيه تائيد گرديد و بين قدرت پاداش معلمان تربيت بدني و رضايت مندي دانش آموزان رابطه معني داري ديده شد.
اما با نتايج تحقيق رمضاني نژاد و همکاران (١٣٨٩) تمام مؤلفه هاي رضايت مندي ورزشکاران رابطه اي معني دار گزارش شد، فلاح (١٣٨٧) ارتباط بين قدرت مبتني بر تخصص مربي با رضايت از رفتار و تعامل مربي و رضايت از آموزش و تمرين بيشتر از ساير ابعاد رضايتمندي بود، مرادي، کوزه چيان و احساني(١٣٩١) که نشان داد بين منابع قدرت مربيان و رضايت مندي بازيکنان رابطه معني داري وجود دارد، مغايرت دارد.