چکیده:
جایگاه ممتاز و منحصر به فرد آموزش و پرورش به عنوان مهم ترین متولی تعلیم وتربیت و عامل توسعه وتسهیل فرایند توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فناورانه برکسی پوشیده نیست . این بخش از آن جهت دارای اهمیت فوق العاده ای است که هم ابزاری مهم برای توسعه بوده و هم یکی از اهداف توسعه محسوب می شود. به لحاظ همین اهمیت آموزش و پرورش که روزگاری یک مقوله مهجور در سیاست گذاری داخلی شمرده میشد، بندریج در صحنه ملی و بین المللی به بحث اصلی سیاست گذاری تبدیل شده است . با پذیرش روبه افزایش آموزش و پرورش به عنوان عامل راهبردی در بهبود توسعه ملی، موضوع بررسی و تحلیل سیاست های آموزش و پرورش کشور از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. دراین مقاله سعی شده است سیر سیاست گذاریهای انجام شده در آموزش و پرورش ایراد و مورد بررسی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
واژه هاي کليدي: آموزش و پرورش ، توسعه ، سياست گذاري ١٢ / تحقيقات جديد در علوم انساني، سال سوم ، شماره چهاردهم ، پاييز ١٣٩٥ ISSN (2476-7018) مقدمه در اهميت وزارت آموزش و پرورش در ايران بايدگفت که اين وزارتخانه داراي فراپوشي گسترده اي است بطوريکه ١٨ميليون دانش آموز تحت آموزش اين نهاد قرار دارند و از تآثير قابل توجه آن در خانواده ها نيز نميتوان چشم پوشي کرد.
هيات مذکورکه به رياست وزيرآموزش و پرورش تشکيل شدفعاليتهاي خودرادرجهت تدوين طرح هاي مذکوربه هفت کميسيون تخصصي به اسامي زيرتفويض نمود: ١-کميسيون پيش دبستاني – دبستان ٢- کميسيون دوره راهنمايي ٣- کميسيون دوره متوسطه فراگيروفني وحرفه اي ٤- کميسيون تآمين وتربيت نيروي انساني ٥- کميسيون نظام اداري وتشکيلاتي ١٦ / تحقيقات جديد در علوم انساني، سال سوم ، شماره چهاردهم ، پاييز ١٣٩٥ ISSN (2476-7018) ٦-کميسيون برنامه ريزي توسعه ٧- کميسيون فعاليتهاي تربيتي اعضاي هريک ازکميسيون هاي مذکورباحکم وزيرآموزش و پرورش ازميان متخصصان وکارشناسان نهادتعليم وتربيت کشورتعيين شدند.
سياست گذاري آموزش و پرورش در دوران معاصر / ١٩ ماده ١٣- به منظورترغيب دانش آموزان به تحصيل کاردانش وهمچنين استفاده هرچه بيشتر ازتوان موجوددرجامعه اعم ازبخش دولتي وغيردولتي براي توسعه آموزش دراين شاخه ، دولت مکلف است نسبت به تدوين واجراي سياست هاي حمايتي، تسهيلاتي وتشويقي اقدام نمايد، آئين نامه اجرايي اين ماده توسط وزارت آموزش و پرورش و با هماهنگي دستگاه هاي ذي ربط تهيه وبه تصويب هيآت دولت مي رسد.