چکیده:
امروزه در نیازهاي مصرف کنندگان تغییر و تحولاتی شگرف بوجود آمده است و بخش گسترده اي از این تغییرات در
گرو تحولات تکنولوژیکی و فناوري اطلاعات می باشد. البته سازمان ها و نهادها نیز از این تغییرات گسترده در امان
نبوده و کم و بیش از تغییرات بنیادین الکترونیکی بهره من د شده اند. رشد روزافزون فن آوري بخصوص فناوري
اطلاعات در جهان، موانع و مشکلات زمانی و مکانی مرتبط به امور تجاري را کاهش داده و دستیابی عمومی مردم به
اینترنت سبب شده امکان تجارت و کسب و کار از طریق اینترنت و یا به عبارتی بانکداري الکترونیک و کسب و کار
الکترونیکی از جایگاه ویژه اي در کشورهاي توسعه یافته برخوردار شود. حرکت از پردازش دستی به پردازش
کامپیوتري در نظام بانکی، مسئله نگران کننده فعالان بانکی در عصر حاضر است. چرا که این امر احتمال ریسک را
افزایش داده و از طرف دیگر کنترل هایی را که بر روي معاملات وجود داشته را کاهش داده است. براي به حداقل
رساندن خطرات و ریسکهاي قانونی و اعتباري آمیخته با فعالیتهاي بانکداري الکترونیکی، بانکها باید به اندازه کافی
اقدام به ارائه و افشاي اطلاعات بر روي وب سایتهاي خود نمایند و مقیاس هاي مناسبی را براي اطمینان از وفاداري
نسبت به نیازهاي مربوط به حریم خصوصی مشتریان در حوزه قضائی که خدمات بانکداري الکترونیک ارائه می
دهند، در نظر بگیرند.
تحقیق حاضر نشان می دهد که بانک ها باید توانائی تحویل خدمات بانکداري الکترونیک به تمام کاربران نهائی را
داشته باشند و قادر باشند تحت هر شرایطی دسترسی پذیري خود را حفظ کنند. و باید کنترل هاي امنیتی کافی براي
مدیریت ریسک هایی که موسسه هاي مالی با آن مواجه هستند اجرا و پیاده سازي شود. در این راستا، براي رهایی از
این پیچیدگی هاي تصمیماتی و تسهیل در رسیدن به اهداف مدیریتی و سازمانی، ضمن از بین بردن و یا کاهش زیان ها
و خطرات احتمالی، مدیریت ریسک با ارائه راهکارها و راهبرد هاي نوین به یاري مدیران شتافته و فی الواقع توانسته
است، روش هاي سیستماتیک و نظام بندي را براي سازمان ها، شرکت هاي تجاري، تولیدي، خدماتی، بانک هاي
تجاري و... ایجاد نموده و آنان را براي نیل به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت موسسه خود مدد نماید.
خلاصه ماشینی:
(ویلیام و دیگران،٢٠٠٦) ریسک در بانکداری ریسک زیان بالقوه ای است که یا بطور مستقیم از زیان های درآمد و سرمایه حاصل می شود و یا بطور غیر مستقیم از محدودیت هایی بوجود می آید که توانایی بانک را برای دستیابی به اهداف تجاری و مالی خود کاهش می دهد .
بانکداری الکترونیکی شامل سیستم هایی است که مشتریان، افراد مختلف یا بنگاه های تجاری و غیر تجاری را قادر می سازد تا به حساب ها و تراکنش های مالی خود دسترسی داشته و یا اطلاعاتی در زمینه محصولات و خدمات از طریق شبکه های خصوصی و عمومی اطلاع رسانی همانند اینترنت بدست آورند.
این مشخصات پایه شامل : ــ سرعت غیرمنتظره تغییرات مربوط به ابداعات تکنولوژیک در زمینه ارائه خدمات به مشتری ــ ماهیت جهانی شبکه های الکترونیک باز ــ یکپارچه شدن کاربردهای بانکداری الکترونیک با سیستم های کامپیوتری ــ وابستگی رو به افزایش بانکها به طرفهای ثالث که تکنولوژی اطلاعات لازم را فراهم می کنند را دربرمی گیرد.
بانک ها و دیگر بنگاه های مالی به صورت مستقیم با دو نوع ریسک اعتباری و ریسک نقدینگی مواجه می باشند، ولی مهم ترین ریسک های مشخص شده در بانکداری الکترونیکی شامل ریسک اعتباری، ریسک نرخ بهره، ریسک نقدینگی،ریسک عملیاتی، ریسک قانونی(حقوقی) و ریسک معاملات است که به تشریح این شش نوع ریسک پرداخته می شود.
Basel Committee on Banking Supervision(2003), " Risk Management Principle for Electronic Banking ", Bank for international settlement.
John Hawke,(2003)," Risk Management Principles For Electronic Banking "Basel Committee on Banking Supervision, Bank for international settlements ,pages 4 and 7 to 21.