چکیده:
هدف پژوهش حاضر رتبه بندي شاخص هاي سنجش سرمایه فکري با استفاده از تکنیک فازي می باشد. براي این منظور ابتدا عوامل موثر بر سنجش سرمایه فکري شناسایی شدند. به منظور جمع آوري نظرات خبرگان در تحقیق حاضر از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماري تحقیق حاضر کلیه مدیران شرکت گازاستان فارس می باشند. تجزیه و تحلیل داده هاي جمع آوري شده در فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازي توسط نرم افزارExpert Choice انجام گرفته است.نتایج این پژوهش نشان داد که ابعاد موثر بر سنجش سرمایه فکری به ترتیب بعد سرمایه انسانی، نوآوري، رابطه اي، مشتري و سرمایه ساختاري می باشند. همچنین در روش فوق مهمترین عوامل موثر بر سنجش سرمایه فکري به ترتیب توانمندي ذهنی و فکري، توانایی انجام وظایف، قابلیت جمع آوري و استفاده از داده هاي مشتریان می باشند. همچنین سهم بازار، میزان رابطه سازمان با تامین کنندگان و رقبا، ایجاد فرصت هاي برابر براي کارکنان دانشور براي تحقیق و توسعه، پشتیبانی و تشویق کارکنان به مکانیسم هاي نوآورانه و قوانین و مقررات سازمان رتبههاي آخر را به خود اختصاص دادند.
خلاصه ماشینی:
همچنين در روش فوق مهمترين عوامل موثر بر سنجش سرمايه فکري به ترتيب توانمندي ذهني و فکري، توانايي انجام وظايف ، قابليت جمع آوري و استفاده از داده هاي مشتريان مي باشند.
وان مين لو و همکاران در مقاله ي " قابليت و کارايي سرمايه فکري، مورد شرکت هاي توليد کننده ي نيمه هادي در تايوان" از اهميت افزايش ارزش شرکت از طريق مديريت سرمايه فکري در محيط شديدا رقابتي بحث مي کند ؛ ايشان با استفاده از روش مرزي ناپارامتري تحليل پوشش داده ها به اين نتيجه رسيده اند که عملکرد سرمايه فکري را مي بايد عنصر کليدي دستيابي به نو آوري بيشتر و کسب مزيت هاي رقابتي تلقي کرد.
در اين راستا سخار و همکارانش ١(٢٠١٥) در تحقيقات خود به طور کلي سرمايه فکري را به پنج بعد اصلي شامل موارد زير تسيم بندي نمودند: ١- سرمايه انساني٢- سرمايه ساختاري٣-سرمايه رابطه اي٤-سرمايه مشتري ٥- سرمايه نوآوري که در تحقيق حاضر در شناسايي مولفه هاي موثر بر سنجش سرمايه فکري از مدل بر گرفته از مطالعات سخار و همکارانش (٢٠١٥) استفاده شده است وساختار سلسله مراتبي درشکل (١) نمايش داده شده است .
رتبه بندي شاخص هاي سنجش سرمايه فکري با استفاده از مدل فرآيند تحليل سلسله مراتبي در محيط فازي انجام گرفته است .
تجزيه و تحليل داده ها تعيين ميزان اهميت هر يک از شاخص هاي سنجش سرمايه فکري با استفاده از روش فرآيند تحليل سلسله مراتبي در محيط فازي انجام گرفته است .