چکیده:
اسلام یک دین جامع و زنده است که همه فعالیت ها و رفتارهای انسان را تحت پوشش خود قرار داده است و برای هر یک از فعالیت ها، استانداردها و دستورالعمل هایی آورده است . اسلام به عنوان آخرین و کاملترین دین الهی، به مسلمانان تنها اجازه استفاده از محصولات حلال (قانونی) و طیب (خوب ) را میدهد. حلال یک اصطلاح دینی و به مفهوم مجاز و مشروع است . مصرف محصولات حلال در چند سال اخیر رشد فزاینده در بین مسلمانان و غیرمسلمانان داشته است و بازارحلال برای کشورهایی که به دنبال حضور در بازارهای پررونق هستند بسیار تشویق کننده است . برندهای اسلامی یا برندهای حلال بر اساس اصول اسلامی ایجاد شده اند و مشتریان را به خدمات و امور مجاز، نه تنها در صنعت غذا بلکه در سایر صنایع مانند صنعت دارو، لوازم آرایشی، تدارکات ، پوشاک، خدمات مالی و بانکداری و توریسم هدایت میکنند. همچنین برای ایجاد تمایز محصول حلال با محصولات دیگر لازم است روی محصولات حلال برچسبی نصب شود که نشانگر حلال بودن آن محصول باشد تا مانع گمراه شدن مصرف کنندگان شود. البته بازار هدف محصولات حلال ، که دارای نشان حلال هستند، فقط مسلمانان نیستند؛ چراکه افراد غیر مسلمان به علت سالم بودن ، ایمن بودن و با کیفیت بودن از این محصولات استقبال میکنند. پژوهش حاضر از حیث هدف ، تحقیق کاربردی و از حیث موضوع پژوهش از نوع علمی ترویجی و کتابخانه ای میباشد.
خلاصه ماشینی:
بررسي اهميت برند و گواهي حلال دکتر رضا رسولي شربياني (استاديار دانشگاه پيام نور ايران ) پريا مشايخي (دانشجوي دکتراي مديريت بازرگاني ــ بازاريابي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهر قدس ) چکيده اسلام يک دين جامع و زنده است که همه فعاليت ها و رفتارهاي انسان را تحت پوشش خود قرار داده است و براي هر يک از فعاليت ها، استانداردها و دستورالعمل هايي آورده است .
امروزه تقاضا براي مواد غذايي حلال بين مسلمان و غير مسلمانان دنيا بشدت در حال رشد است لذا شرکت هاي زيادي به دنبال عرضه محصولات خود به بازار حلال هستند اما شرط ورود به اين بازار دارا بودن گواهي حلال است (شيرخدايي و نوري پور،١٢٧،١٣٩٢).
(1389 طبق تحقيقات صورت گرفته محصولات زير نياز به برچسب حلال دارند:گوشت و ماکيان تازه ،يخ زده و فرآوري شده ،اجزا گوشت و ماکيان ، محصولات لبني، اجزا و ترکيبات آن ، غذا و گوشت آماده ، همه غذاها و محصولات أماده ، لوازم آرايشي و مراقبت هاي شخصي، مکمل هاي تغذيه اي و رژيمي، مواد بسته بندي شده (حيدرزاده و رمضاني،٢٠١١،٤) همچنين جهاني شدن اقتصاد باعث شده است که نياز به آشنايي با ديدگاه اسلامي نسبت به تجارت به منظور درک عوامل شکل دهنده رفتارهاي مشتريان مسلمان براي تجارت جهاني به يک ضرورت اجتناب ناپذير تبديل شود (شاه نظري و همکاران ،٢٣،١٣٩٢).
, 2010, shaping the halal into a brand, journal of Islamic marketing, Vol. 1 No. 2, pp.