چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بانکداری الکترونیک بر افزایش رفاه اجتماعی و رضایتمندی مشتریان بانک های بوشهر پرداخته است . روش پژوهش حاضر، تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مشتریان بانک های بوشهرکه طی یک هفته تشکیل میدهند. حجم نمونه این پژوهش ٣٦٧ نفر میباشد که با توجه به جدول مورگان و از طریق نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای بدست آمده است . ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه های استاندارد بانکداری الکترونیک ماهانی، رفاه اجتماعی مدنی و رفیعی و رضایتمندی مشتریان مدرسی میباشد. یافته ها نشان داد که بین میزان استفاده از بانکداری الکترونیک و رضایتمندی مشتریان رابطه ی قوی و مثبتی وجود دارد. بین هر یک از ابعاد میزان استفاده از بانکداری الکترونیک یعنی وب سایت ، ریسک و حریم خصوصی ، بکارگیری و مفید بودن ادراک شده با رفاه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین مولفه رضایت از عوامل فیزیکی و هر یک از ابعاد بانکداری الکترونیک یعنی وب سایت ، ریسک و حریم خصوصی، بکارگیری و مفید بودن درک شده رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. بین رفاه اجتماعی و هر یک از مولفه های رضایتمندی مشتریان یعنی رضایت از عوامل فیزیکی ، خدمات رسانی و ویژگیهای رفتاری کارکنان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده از بانکداری الکترونیک و هر یک از مولفه های رضایتمندی مشتریان یعنی رضایت از عوامل فیزیکی، خدمات رسانی و ویژگیهای رفتاری کارکنان رابطه قوی و مستقیمی وجود دارد. نمره بانکداری الکترونیک و رضایتمندی مشتریان مرد بیشتر از مشتریان زن است ولی میانگین نمره رفاه اجتماعی ناشی از بانکداری الکترونیک در مشتریان زن بیشتر از مشتریان مرد است . نمره استفاده از بانکداری الکترونیک و رفاه اجتماعی در مشتریان دارای تحصیلات فوق لیسانس بیشتر از مشتریان دارای سایر سطوح تحصیلات میباشد ولی میانگین نمره رضایتمندی مشتریان دارای تحصیلات فوق دیپلم بیشتر از مشتریان دارای سایر سطوح تحصیلات است .
خلاصه ماشینی:
نتايج آمار استنباطي: فرضيه اصلي: بين ميزان استفاده از بانکداري الکترونيک و رفاه اجتماعي و رضايتمندي مشتريان بانک هاي بوشهر رابطه معني داري وجود دارد.
هم چنين نتايج ضريب همبستگي پيرسون مندرج در جدول فوق نشان مي دهد که بين رفاه اجتماعي و رضايتمندي مشتريان بانک هاي بوشهررابطه مستقيم و معناداري در سطح (٠٠٠٠١>P ) وجود دارد به عبارت ديگر هر چقدر رفاه اجتماعي ناشي از بانکداري الکترونيک در مشتريان بيشتر شود، رضايت مشتريان از خدمات بانکي ارائه شده نيز بيشتر ميشود.
جدول٥: همبستگي بين هر يک از ابعاد بانکداري الکترونيک و رفاه اجتماعي متغيرها ضريب همبستگي سطح معني داري وب سايت 0/428 0/0001 ريسک و حريم خصوصي 0/468 0/0001 بکارگيري 0/286 0/0001 مفيد بون درک شده 0/246 0/0001 همانطور که در جدول فوق مشاهده ميشود نتايج حاصل از ضريب همبستگي پيرسون نشان مي دهد که بين هر يک از ابعاد ميزان استفاده از بانکداري الکترونيک يعني وب سايت ، ريسک و حريم خصوصي، بکارگيري و مفيد بودن ادراک شده با رفاه اجتماعي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد اين روابط در سطح (٠٠٠٠١>P ) معني دار هستند.
نتايج ضريب همبستگي پيرسون هم چنين مطابق داده هاي جدول فوق بيانگر رابطه ي ضعيف و مثبت بين مؤلفه رضايت از ويژگيهاي رفتاري کارکنان و هر يک از ابعاد ميزان استفاده از بانکداري الکترونيک يعني وب سايت ، ريسک و حريم خصوصي، بکارگيري و مفيد بودن درک شده ميباشد.
همچنين هر يک از ابعاد ميزان استفاده از بانکداري الکترونيک يعني وب سايت ، ريسک و حريم خصوصي، بکارگيري و مفيد بودن ادراک شده با رفاه اجتماعي رابطه ضعيف و مثبتي وجود دارد اين روابط در سطح معني دار هستند.