Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل محتوای کتاب تربیت بدنی (1)/ اول دبستان آموزش و پرورش 1379

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (14 صفحه - از 15 تا 28)

کلیدواژه ها :

زیبایی‌شناسی ،تحلیل‌ محتوا ،حیطه‌های تربیتی بلوم ،حلقه‌های حرکتی

کلید واژه های ماشینی : تحلیل محتوای کتاب تربیت‌بدنی، دبستان براساس حیطه‌های تربیتی بلوم، هدف تحلیل محتوای کتاب تربیت‌بدنی، تربیتی، حیطه‌های تربیتی بلوم، تربیت‌بدنی، کتاب، ورزش، حیطه‌های تربیتی بلوم مورد توجه، تصاویر

این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب تربیت بدنی(1)اول دبستان براساس حیطه‌های‌ تربیتی بلوم و بعد زیبایی‌شناسی در 1379 منتشر شده است.جامعه و نمونهء آماری‌ پژوهش،کتاب تربیت بدنی(1)اول دبستان می‌باشد که با جلد و پشت جلد و صفحات‌ شماره نخورده درونی شامل 38 صفحه است.پرسشنامه براساس متغیرهای اصلی‌ حیطه‌های تربیتی بلوم و بعد زیبایی‌شناسی تنظیم شده و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی،درصد فراوانی و نسبت استفاده شده است.نتایج بدست آمده نشان داد که‌ حیطه‌های تربیتی بلوم مورد توجه قرار نگرفته و به حیطه‌های حرکتی(جابه‌جایی،تعادل و چرخش)و همچنین به بعد زیبایی‌شناختی کودکانه به‌طور ویژه پرداخته نشده است،ولی‌ به تصاویر پسران بیش از اندازه توجه شده و بازی‌های سنتی به هیچ‌وجه مدنظر قرار نگرفته‌ است.

خلاصه ماشینی:

"استدلال آنها بر این پایه استوار است که هرچه تعداد کتاب‌های کلاس اول ابتدایی کمتر باشد،احساس دانش‌آموزان بهتر خواهد بود و تصاویر ساده،زیبا،موزون و قابل درک و پرداختن از بعد زیبایی‌شناختی کودکانه به آنها که مرتبط با حرکات جسمانی نیز باشد،مثلا در کتاب فارسی،شاید بیشتر مفید واقع گردد و چنانچه همراه با این تصاویر از شعر و داستان‌های قابل درک این گروه سنی با توجه به بعد زیبایی‌شناسی و حفظ محیط زیست‌ استفاده شود،تأثیر بسیار شگرفی در روح و روان کودکان خواهد داشت. فعالیت و حرکات بدنی از نیازهای بنیادی انسان است،بنابراین یک کتاب درسی مرتبط با این زمینه باید پایه‌های این تفکر جهانی را در کودکان ایران به‌طور منطقی و علمی در ارتباط با سایر درس‌های مدرسه به‌طور هدفمند مورد توجه قرار دهد و در نگرش کلی جامعه و تمام دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده در مسائل آموزشی و اجتماعی اثرات مثبت و عمیق به جای‌ بگذارد و حتی قادر باشد در نوع نگرش سازمان‌ها نسبت به مقولهء تربیت بدنی تغییرات‌ مطلوب ایجاد نماید. این شیوهء تفکر همزمان می‌تواند دلیلی روشن برای تربیت متخصصان،برنامه‌ریزان، تجهیزکنندگان وسایل ورزشی در مدارس گردد و با توجه به همین هرم ساختاری است که‌ پژوهشگر ادعا می‌نماید ورزش قهرمانی نیز بدون توجه به تربیت بدنی به‌طور عملی قابل‌ دسترس نمی‌باشد،زیرا آگاهی از مفاهیم حرکت یعنی شناخت بدن،فضاشناسی،کیفیت‌ حرکت و عوامل مرتبط هریک مفاهیمی تربیتی هستند که یک کتاب درسی در این ابعاد باید به آنها بپردازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.