چکیده:
زمینه: بی شک دنیاي کنونی، دنیاي سازمانها است و متولیان این سازمانها، انسانها هستند. بر این اساس منابع انساانی
ارزشمندترین منبع سازمانهاي امروزي به شمار میآیند؛ چرا که به تصمیمات سازمانی شکل داده، مسائل و مشکلات
سازمان را حل نموده و کیفیت کاري را عینیت می بخشند واز آنجایی که مهم ترین عامل یا اهرم اصلی کاهش یا
افزایش کیفیت کاري سازمان، منابع انسانی آن است لذا یکی از مسائلی که مدیران سازمان هاي پیشرو را در دهه هاي
آینده درگیر خود خواهد ساخت، تلاش براي افزایش کیفیت کاري کارکنان است. با توجه به تشدید رقابت ها در
بازارهاي سرمایه و به منظور کسب سود بیشتر از سوي سازمانها و موسسات به ویژه آموزش و پرورش که نقش مهم
و اساسی در عرصه جامعه ایفا میکند بالا بردن کیفیت کاری نیروي انساانی و ساازمانی آن می تواند آموزش و
پرورش را به اهداف خود نزدیک کند. هدف ک ی از این پژوها بررسای تاثیر نظام نگهداشت نیروي انسانی بار
کیفیت کاري در آموزش و پرورش شهرستان بندرلنگه است . روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می باشد
جامعه آماري تحقیق شامل کلیه کارکنان ستادي (کارمندان) آموزش و پرورش شهرستان بندرلنگه می باشد به تعداد
1546 که به منظور نمونه گیري از روش نمونه گیري تصادفی طبقه اي و فرمول کوکران استفاده شد که در این بین
تعداد 313 نفر مورد بررسی قرار گرفتند . ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ناظم نگهداشت سنجقی و همکااران
(1390)، اله وردی و همکاران (1391) و مهرابیان و همکاران (1390)، پرسشنامه کیفیت کااری اولسانیا و همکااران (2012) و فرهنگ سازمانی بود. روایای پرسشنامه با استفاده از تحلیل گویه و پایایی آن باا استفاده از روش آلفاي کرونباخ محاسبه گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی نظیر فراوانی، میاانگین، انحراف معیار، درصاد و آمار
استنباطی نظیر تحلیل رگرسیون چندگانه، آزمون فریدمن و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند.در تجزیه و تحلیل و
نتایج حاصل از آزمون فریدمن نمونه اي نشان داد که کلیه ابعاد نظام نگهداشت به طور جداگانه خود تاثیر مثبت و
معناداري بر کیفیت کاري میتواند داشته باشد. هر متغیر خود می تواند سهم جداگانه اي از اثرش بار کیفیت کاری
داشته باشد. همچنین نتایج آزمون فریدمن حاکی از آن بود که اجراي کلیه زمینه ها به طور همزمان براي آموزش و
پرورش شهرستان بندرلنگه خیلی مقدور نیست. بر اس یافته هاي این پژوهش می توان گفت نظام نگهداشت و
ابعاد آن می توانند تاثیر بالایی بر کیفیت کاري داشته باشند و در نقش یک متغیر کیفیت کاري را پیش بینی نمایند،
کارکنان معتقدند تاثیر ابعاد نظام نگهداشت چنان چه در شرایط مناسب قرار گیرد می تواند کیفیت کاري آموزش و
پرورش شهرستان بندرلنگه را بالا برده و ارتقا دهد.
خلاصه ماشینی:
بررسي نقش تعديل کننده فرهنگ سازماني در رابطه نظام نگهداشت با کيفيت کاري کارکنان آموزش و پرورش شهرستان بندرلنگه فرزانه حکيمي (کارشناسي ارشد مديريت آموزشي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم تحقيقات هرمزگان ، بندرعباس ، ايران ) دکتر يونس دريوش (دکتراي توسعه منابع انساني، مدرس دانشگاه آزاد اسلامي بندرعباس ، ايران ) چکيده زمينه : بيشک دنياي کنوني، دنياي سازمانها است و متوليان اين سازمانها، انسانها هستند.
بر اساس يافته هاي اين پژوهش مـي تـوان گفـت نظـام نگهداشـت و ابعاد آن مي توانند تاثير بالايي بر کيفيت کاري داشته باشند و در نقش يک متغير کيفيت کاري را پيش بينـي نماينـد، کارکنان معتقدند تاثير ابعاد نظام نگهداشت چنان چه در شرايط مناسب قرار گيرد ميتواند کيفيت کاري آمـوزش و پرورش شهرستان بندرلنگه را بالا برده و ارتقا دهد.
مدل پژوهشي که در پژوهش حاضر بر مبناي ادبيات پژوهشهاي متعدد از جمله ويچيان و وانگ وانيش (٢٠٠٩)؛ مهرابيان و همکاران (١٣٩٠)و جانعلي نژاد(١٣٨٠) و ديگر پژوهش هايي که تاثير مولفه هاي نظام نگهداشت نيروي انساني کيفيت کاري سازمان ارائه خواهد شد ميتواند رهنمودي موثر براي مديران و برنامه ريزان سازمان آموزش و پرورش به منظور پايداري و ماندگاري در عرصه جامعه باشد.
در اين راستا مولفه هاي نظام نگهداشت نيروي انساني شامل (احساس عدالت سازماني، تأمين نيازهاي کارکنان ، تعهد سازماني، محتوا و ماهيت شغل ، رضايت وامنيت شغلي، مشخص بودن اهداف وانتظارات ، فضاي همکاري وانسجام گروهي، حقوق پرداختي ومزايا، مديريت و رهبري) به عنوان متغير مستقل و کيفيت کاري سازماني به عنوان متغير وابسته مورد بررسي قرار خواهد گرفت .