چکیده:
سازه هوش معنوی یکی از مفاهیم جدید، جذاب و بحث برانگیزی است که در پرتو علاقه محققان، صاحب نظران و به ویژه روانشناسان به حوزه دین و معنویت مطرح شده و توسعه پیدا کرده است، هوش معنوی شامل هدایت و معرفت درونی، حفظ تعادل فکری، آرامش درونی و بیرونی و عملکردی همراه با بصیرت و ملایمت و مهربانی و توانایی به دست آوردن قدرتی که ما را برای رسیدن به رؤیاهایمان یاری می دهد، می باشد. دانش آموزان به عنوان گروهی مهم در هر جامعه از مسئولیت مهمی در پیشرفت و رشد هر کشور برخوردارند که در این راستا درک
توانایی ها و باور به آن می تواند در سایه یک عنصر نیرومندی چون معنویت و هوش معنوی تحقق یابد، لذا معلمان با تلاش در جهت شناخت هر چه بیشتر ابعاد معنوی در سنین نوجوانی و جوانی به دانش آموزان، می توانند در رشد،
تعلیم و تربیت و گسترش هویت دینی و معنوی آنان گام بردارند، از این رو با بهره گیری از دستاوردهای هوش معنوی به عنوان منبعی غنی از ارزش های معنوی در کنار سایر مواد درسی و آموزشی از دوره ابتدایی در مدارس، می توان موجبات رشد و تعالی دانش آموزان را فراهم نمود، که در نتیجه آن دانش آموزان راحت تر به یکدیگر اعتماد می کنند، اطلاعات و کارشان را به مشارکت می گذارند و با دوستان خود در جهت پیشبرد اهداف علمی خود هماهنگ می شوند. دانش آموزان تربیت شده با شاخصه های هوش معنوی در برخورد با موقعیت ها به جای مداخله در امور، به ایجاد بصیرت می پردازند و به جای کنترل، اعتماد می کنند و به جای مطرح کردن خود، فروتنی نشان می دهند. و از طرف دیگر معلمان غنی از هوش معنوی بر ارزش های اخلاقی مثل صداقت، درستی، آزادی و عدالت تأکید می کنند و هویت اخلاقی دانش آموزان خود را بهبود بخشیده و تعهد عمیقی در آنان ایجاد می کنند و بین آنها روابط سازنده را حاکم می سازند
خلاصه ماشینی:
com چکيده سازه هوش معنوي يکي از مفاهيم جديد، جذاب و بحث برانگيزي است که در پرتو علاقه محققان ، صاحب نظران و به ويژه روانشناسان به حوزه دين و معنويت مطرح شده و توسعه پيدا کرده است ، هوش معنوي شامل هدايت و معرفت دروني، حفظ تعادل فکري، آرامش دروني و بيروني و عملکردي همراه با بصيرت و ملايمت و مهرباني و توانايي به دست آوردن قدرتي که ما را براي رسيدن به رؤياهايمان ياري ميدهد، ميباشد.
دانش آموزان به عنوان گروهي مهم در هر جامعه از مسئوليت مهمي در پيشرفت و رشد هر کشور برخوردارند که در اين راستا درک توانايي ها و باور به آن ميتواند در سايه يک عنصر نيرومندي چون معنويت و هوش معنوي تحقق يابد، لذا معلمان با تلاش در جهت شناخت هر چه بيشتر ابعاد معنوي در سنين نوجواني و جواني به دانش آموزان ، ميتوانند در رشد، تعليم و تربيت و گسترش هويت ديني و معنوي آنان گام بردارند، از اين رو با بهره گيري از دستاوردهاي هوش معنوي به عنوان منبعي غني از ارزش هاي معنوي در کنار ساير مواد درسي و آموزشي از دوره ابتدايي در مدارس ، ميتوان موجبات رشد و تعالي دانش آموزان را فراهم نمود، که در نتيجه آن دانش آموزان راحت تر به يکديگر اعتماد ميکنند، اطلاعات و کارشان را به مشارکت مي گذارند و با دوستان خود در جهت پيشبرد اهداف علمي خود هماهنگ ميشوند.