چکیده:
از ديرباز دانشگاه ها نقشي مهم و حياتي در هر جامعه داشته اند. اين نقش هم از نقطه نظر اشاعه دانش و هم از نظر بالا بردن سطح اگاهي افراد آن جامعه درباره مسائل اجتماعي، فرهنگي و سياسي حائز اهميت است. امروزه تحصيلات عالي نه به عنوان يک پديده لوکس بلکه به عنوان يک نياز و ضرورت براي همه مطرح است و همه کساني که قصد تحصيل در دانشگاه را دارند در پي دانشگاهي با امکانات علمي، پژوهشي و رفاهي بيشتر هستند. گسترش روز افزون دانشگاه هاي معتبر تا به آنجا پيش رفته است که امروزه بسياري از کشورهاي جهان را با نام دانشگاه هاي معتبرش مي شناسند. بنابراين دانشگاه ها نيز بايد در اين دنياي رقابت علمي در پي افزايش کيفيت علمي و ساختاري خود باشند تا بتوانند اساتيد و دانشجويان برتر را جذب کنند که موجب بقا و پيشرفت آنان و کسب جايگاه بهتر براي آنان است.
يکي از بهترين و معتبرترين دانشگاه هاي ايران، دانشگاه شهيد بهشتي است که بيش از پنجاه سال از تاسيس آن مي گذرد. در اين مقاله کوشيده ايم تا براي دانشکده مديريت و حسابداري اين دانشگاه، نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهديد را با استفاده از ماتريس تحليل و ارزيابي SWOT، شناسايي کرده تا با بررسي و تجزيه و تحليل اين جنبه هاي دروني و بيروني و در پي آن با استفاده از ماتريس EFE و IFE بتوانيم استراتژي مناسب براي موفقيت روزافزون اين دانشکده را تبيين نماييم تا قادر به ارتقاي جايگاه خود در مقايسه با رقباي داخلي و خارجي اش باشد. نتيجه حاصل از اين رويه که از مقايسه شاخص هاي دانشکده مديريت و حسابداري دانشگاه شهيد بهشتي با دو دانشگاه تهران و علامه طباطبايي بدست آمد، اين بود که اين دانشگاه بايد از استراتژي st (تقويت نقاط قوت براي مقابله با تهديدات بيروني) استفاده نمايد. جامعه اين پژوهش متشکل از دانشکده مديريت و حسابداري دانشگاه هاي شهيد بهشتي، علامه طباطبايي و تهران بوده است.