چکیده:
قدرت نرم عبارت است از توانایی شکل دهی به ترجیحات دیگران. این توانایی می تواند در دو جهت به کار گرفته
شود؛ یک جهت تقویت عزم و اراده ملی در راستای تأمین امنیت ملی نظام و دوم، گسترش و صدور اراده یک
نظام با تأیید افکار عمومی در یک محیط خاص، منطقه ای و بین المللی.
مقاله حاضر در صدد است تا با كالبد شكافي قدرت نرم در منابع سه گانه آن (فرهنگي ، سياسي و اقتصادي)
و با بهره گيري از نظرات كارشناسي (دلفاي) و درخت سلسله مراتبی ضمن بررسي شاخص هاي منابع سه گانه
اولويت آنان را نسبت به هم و در نتيجه با روش همبستگي پيرسون رابطه آنان را با شاخص هاي امنيت ملي
مشخص نمايد.
يافته هاي اين تحقيق نشان دهنده آن است كه در اولویت بندی معیارهای اصلی(منابع سه گانه قدرت نرم) معیار
فرهنگ بالاترین وزن را با احتساب 6 برابر قدرت اقتصادی و 3 برابر قدرت سیاسی دارا می باشد که نشان دهنده
آن است که قدرت فرهنگی به صورت بالفعل و قدرت سیاسی به صورت بالقوه (زمين هساز و تسهيل كنند ه) در تأمین
قدرت نرم می توانند تأثیرگذار باشند.
هدف اين تحقيق ارايه مدلي مطلوب مي باشد، در مدل مطلوب بايستي از بالاترين ظرفيت هر بخش استفاده
شود، بنابراين سه شاخصي كه بالاترين نمره را در سه حوزه فوق كسب نموده اند، مبناي الگو قرار مي گيرد، در
حوزه فرهنگي سه شاخص تفكر بسيجي، ولايتمدار بودن و خدامحوري ؛ در حوزه سياسي رهبري سياسي،
مقاومت انقلابي و ارتباطات ديپلماتيك مطلوب و گسترده و در حوزه اقتصادي سياست هاي تجاري، كمك هاي اقتصادي و سرمايه گذاري خارجي مدنظر قرار مي گيرد. اين مدل مي تواند بصورت بلندمدت در توليد و افزايش امنيت ملي توسط قدرت نرم مورد بهره برداري قرار گيرد. در اين حالت، حوزه اقتصاد از حالت خنثي خارج شده و
حوزه سياست نيز مستقيماً تأثير گذار خواهد بود و اين روند نوعي هم افزايي را موجب مي گردد که در اين صورت
مي توان به افزايش و توليد امنيت ملي بلندمدت اميد داشت.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٢ ـ جنبه های تأثیر شاخص های منابع سه گانه قدرت نرم شاخص حوزه تأثیر اقتصادی سیاسی فرهنگی وزن نقش کمک های رعایت حقوق اقلیت های اقتصادی قومی و مذهبی سرمایه گذاری خارجی فعالیت سازمان های غیردولتی بازار غیررسمی استقلال اقتصادی ٢ ـ ٠ مقررات اقتصادی مداخله دولت در اقتصاد تعداد شرکت های بین المللی انرژی (نفت و گاز) سیاست های تجاری قانون پذیری اجتماعی محصولات فرهنگی تعامل با سازمان های رسانه بین المللی ارتباطات دیپلماتیک غرور ملی و خودباوری ٥ ـ ٢/١ مطلوب و گسترده عدالت محوری اسطوره ها مقاومت انقلابی شهادت طلبی رهبری سیاسی خدامحوری ٨/٣٠ ـ ٥/١ تشیع اقتدار معنوی ولایت مدار بودن تأثیر تک وجهی ١٤/١٠ ـ ٨/٣١ / تفکر بسیجی 225 جدول ٣ ـ شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی نمره های شاخص اقتصادی میانگین میانه نما انحراف استاندارد واریانس کمینه بیشینه شاخص اقتصادی ١٧٦/٥٥ ١٧٧ ١٧٨/٥ ٨/٣٣٨٢ ٦٩/٥٢٥ ١٦٢ ١٩٠/٥ جدول ٤ ـ شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی نمره های شاخص سیاسی میانگین میانه نما انحراف استاندارد واریانس کمینه بیشینه شاخص سیاسی ١٧٩/٦ ١٧٨/٢٥ ١٧٧/٥ ١١/٤٩٣٥ ١٣٢/١٠٠ ١٥٩/٥ ١٩٤ جدول ٥ ـ شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی نمره های شاخص فرهنگی میانگین میانه نما انحراف استاندارد واریانس کمینه بیشینه شاخص فرهنگی ١٥٥/٠٥ ١٥٣/٢٥ ١٥٢/٥ ٧/٣٥٠٢ ٥٤/٠٢٥ ١٤٦/٥ ١٧٢ جدول ٦ ـ شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی نمره های شاخص امنیت ملی میانگین میانه نما انحراف استاندارد واریانس کمینه بیشینه شاخص امنیت ملی ١٥٠/٨١ ١٥٠ ١٤٥/٥ ٩/٤١٦٦ ٨٨/٦٧٣ ١٤٢/٥ ١٧٤ الف ) همبستگی بین شاخص های اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی با شاخص های امنیت ملی ١ـ همبستگی بین شاخص اقتصادی و شاخص امنیت ملی با توجه به اینکه سطح معناداری محاسبه شده (٠/٥٧٥) بزرگ تر از ٠/٠٥ است ، بنابراین با اطمینان ٩٥ درصد، فرض صفر مبنی بر عدم رابطه بین متغیرهای مورد بررسی (شاخص اقتصادی و شاخص امنیت ملی ) تأیید می شود."