چکیده:
با توجه به علاقۀ گستردۀ دانشجویان به شبکههای اجتماعی، بررسی ویژگیهای کاربران بهمنزلۀ پیشایندهای اعتیاد به شبکههای اجتماعی اهمیت ویژهای دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش احساس تنهایی و عزت نفس در پیشبینی اعتیاد به شبکههای اجتماعی در دانشجویان دختر است. پژوهش حاضر، از نوع همبستگی است. نمونهای به تعداد 335 دانشجوی دختر با استفاده از روش نمونهبرداری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند و به وسیلۀ مقیاسهای احساس تنهایی اجتماعیـ عاطفی بزرگسالان (SELSA-S )، عزت نفس روزنبرگ (RSES) و پرسشنامۀ محققساختۀ اعتیاد به شبکههای اجتماعی ارزیابی شدند. دادهها از طریق روشهای رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون تحلیل شد.نتایج نشان داد که بین احساس تنهایی (001/0 P
خلاصه ماشینی:
براساس تحلیل رگرسیون چندگانه ، احساس تنهایی (٠/٣٤٥ =β) و عزت نفس (٠/٢٤٤- =β) می توانند اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی را به طور معنادار پیش بینی کنند.
به منظور بررسی رابطة سادة ابعاد احساس تنهایی با اعتیاد به شبکه هـای اجتمـاعی از روش همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول ٣ آمده است .
به منظور بررسی قدرت پیش بینی احساس تنهایی و عزت نفس بر اعتیاد به شبکه هـای اجتمـاعی از رگرسیون چندگانه به شیوة هم زمان استفاده شد که نتایج آن در جدول ٤ آمده است .
نتـایج نشـان داد کـه بـین احسـاس تنهـایی و اعتیـاد بـه شبکه های اجتماعی دانشجویان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
همچنین ، نتایج دیگر پژوهش بیـانگر آن بـود که بین عزت نفس و اعتیاد به شبکه های اجتماعی رابطة منفی و معنادار وجود دارد.
Online social networking and addiction – A review of the psychological literature.
Narcissism, loneliness and social networking site use: relationships and differences.
Psychological predictors of addictive social networking sites use: The case of Serbia.
The theory of planned behavior applied to young people's use of social networking Web sites.
The effects of personality traits, self- esteem, loneliness, and narcissism on Facebook use among university students.
Use of social media by college students: Relationship to communication and self-concept," Journal of Technology Research,.
Friend networking sites and their relationship to adolescents’ well-being and social self-esteem.
Psychological predictors of young adults’ use of social networking sites.