چکیده:
آموزش رکن اساسی در توسعه پایدار هر کشور است. امروزه بهره گیری از فناوری اطلاعات در آموزش و یادگیری توصیه می شود. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب استفاده از فناوری اطلاعات توسط افراد پرداخته می شود.
خلاقیت، پیشرفت در کارها، تسریع در رسیدن به اهداف، آموزش مجازی و ... از مزایای فناوری اطلاعات می باشد. همچنین پدیده اعتیاد اینترنتی، کناره گیری افراد از اعضای خانواده، عضویت در فضای مجازی غیر اخلاقی و مراجعه
به وب سایت های غیر اخلاقی به عنوان معایب استفاده از فناوری اطلاعات مطرح می گردد
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش نیرومند و بخت آوری (١٣٩٠) نشان داد که دنیای ذهنی دانش آموزان تحت تعلیم نظام آموزش سنتی به مراتب محدودتر و بسته تر از تصویر ذهنی است که دانش آموزان در روش نوین آموزشی دریافت می کنند؛ دانش آموزانی که در شرایط جدید و با بهره گیری از نرم افزارها، اینترنت و جهان آموزشهای چند رسانه ای فرایند یادگیری را طی می کند از اطلاعات وسیعتر و بالاتری برخوردارند و به دلیل تنوع منابع و محتوای آموزشی که در اختیار دارند توانایی بیشتری برای انتخاب پیدا می کنند.
سازماندهی و مدیریت دانش و به دنبال آن مدیریت اطلاعات و منابع آموزشی در محیط آموزش الکترونیکی اهمیت ویژه ای دارد (ادیب ، راد سلیمانی و عظیمی، ١٣٩٤،ص ٢٢) بسیاری از مشکلاتی که امروزه توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در کشور با آن مواجه است ، از قبیل : کمبود بسترهای فرهنگی، کمبود نیروی انسانی ماهر، آشنا نبودن با زبان های خارجی، پایین بودن انگیزه و روحیه ی جست و جو و کاوشگری، فقدان گرایش به کار و تلاش وعمل و در یک کلمه کاهش توانمندی های مهارت های زندگی ناشی از ناتوانی نظام آموزش و پرورش سنتی در پاسخگویی به نیازهای جامعه در حال تغییر و تحول است (امامویردی، قهرمانی و امامویردی، ١٣٩٢، ص ١٢١).
از طرفی افراد در صورت استفاده از اینترنت ، نه تنها رفتارهایی متفاوت با الگوهای رایج در جامعه از خود نشان نمی دهند، بلکه نوع تفکرشان نیز با اکثریت افراد جامعه متفاوت میشود (حسن زاده ، صالحی و رضایی کیاسری، ١٣٨٩،ص ٤) یانگ معتقد است واژه معتاد برای کاربران اینترنت هم به کار گرفته میشود، زیرا نشانه های اعتیاد به اینترنت همان ویژگی هایی را دارد که در اعتیاد به الکل و سیگار دیده میشود (محمدی، نقدی، علیوردی نیا و کیانی، ١٣٨٩،ص ."