چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه شیوه های ارزشیابی رشته ی فنیوحرفه ای با خلاقیت هنرجویان هنرستان های غرب استان مازندران در سال ٩٣-١٣٩٢ بوده است . روش پژوهش ، توصیفی همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه هنرجویان هنرستان های غرب استان مازندران به تعداد ٤٠٠ نفر و هنرآموزان رشته فوق حدود ٣٦ نفر تشکیل داده اند. برای تعیین حجم نمونه از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی مورگان استفاده شده با توجه به تعداد افراد جامعه نمونه ها ١٩٦ نفر هنرجو و ٣٦ نفر هنرآموز انتخاب گردید. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برحسب جنسیت بوده است . جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس ، پرسشنامه محقق ساخته و شیوه های ارزشیابی در سه مولفه آزمون عملکردی، پوشه کار و ژوژمان ، میزان روایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ که پایایی آن از طریق همسانی درونی محاسبه شده ، که به ترتیب پایایی برای پرسشنامه خلاقیت ٩٠% و برای پرسشنامه محقق ساخته ٩٠% بدست آمده ، داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . برای توصیف داده ها از شاخص های، آمار توصیفی شامل جدول فراوانی و درصد نمونه ها، میانگین و انحراف معیار و برای تجزیه و تحلیل داده های مربوط به سئوالات پژوهش از آمار استنباطی استفاده شده است جهت تعیین نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون پارامتریک کالموگراف اسمیرنف و برای تعیین رابطه بین خلاقیت با متغیر آزمون عملکردی، پوشه کار و ژوژمان ازضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است . نتایج تجزیه و تحلیل نشان داده شده که بین شیوه های ارزشیابی رشته های فنی و حرفه ای، آزمون عملکردی، پوشه کار و ژوژمان با خلاقیت هنرجویان رابطه معنی داری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"برای توصیف داده ها از شاخص های، آمار توصیفی شامل جدول فراوانی و درصد نمونه ها، میانگین و انحراف معیار و برای تجزیه و تحلیل داده های مربوط به سئوالات پژوهش از آمار استنباطی استفاده شده است جهت تعیین نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون پارامتریک کالموگراف اسمیرنف و برای تعیین رابطه بین خلاقیت با متغیر آزمون عملکردی، پوشه کار و ژوژمان ازضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است .
جدول ٨- آماره های همبستگی بین آزمون کار پوشه و خلاقیت هنرجویان متغیر میانگین انحراف معیار df م r ب r sig خلاقیت ٦٧/٣٤٤ ٤/٣٧ ١٢ ٠/٠٨٨- ٠/٥٣٢ ٠/٧٦٥ عملکردی ٤٩ ٥/٨٣ چون ضریب همبستگی محاسبه شده ٠/٠٨٨= م rبا درجه آزادی ١٢ و در سطح اطمینان ٩٥ درصد و سطح معناداری (٠٠٥=α)از عدد جدول بحرانی (٠/٥٣٢ =ب r)کوچک تر است بنابراین فرضیه صفر تأیید و فرضیه پژوهش رد می شود، یعنی بین آزمون عملکردی و خلاقیت هنرجویان رابطه معنیداری وجود ندارد.
جدول ٩- آماره های همبستگی بین آزمون کار پوشه و خلاقیت هنرجویان متغیر میانگین انحراف معیار df م r ب r sig خلاقیت ٦٧/٣٤٤ ٤/٣٧ ١٢ ٠/٣٩١ ٠/٥٣٢ ٠/١٦٧ ژوژمان ٥٢/٩٣ ٤/٤٦ چون ضریب همبستگی محاسبه شده ٠/٣٩١= م r با درجه آزادی ١٢ و در سطح اطمینان ٩٥ درصد و سطح معناداری (٠٠٥=α)از عدد جدول بحرانی (٠/٥٣٢ =ب r)کوچک تر است بنابراین فرضیه صفر تأیید و فرضیه پژوهش رد می شود، یعنی بین آزمون ژوژمان و خلاقیت هنرجویان رابطه معنیداری وجود ندارد."