چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر نرم افزار آموزشی بر یادگیري و یادداري دانش آموزان اول ابتدایی در درس ریاضی بود. روش پژوهش نیمه تجربی بود. جامعه آماري:شامل کلیه دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر ساری در سال تحصیلی92-1391 بودند اما به دلیل نوع تحقیق از دو کلاس 40 نفره به روش هدفمند به عنوان حجم نمونه تعیین گشته و مورد مطالعه قرار گرفتند.به منظور گردآوری داده ها پس از یک ماه آموزش با کمک نرم افزار از ابزار محقق ساخته که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 0/58استفاده شد.تجزیه وتحلیل داده های گردآوری شده به کمک روش های آمار توصیفی و آزمون های آمار استنباطی هم چون آزمون T مستقل از طریق نرم افزار آماری SPSSمورد بررسی قرار گرفت.یافته های پژوهش نشان داد که بین متوسط نمرات آزمون یادگیری(3/179T-) و یادداری(2/701-T)دانش آموزانی که از طریق نرم افزار آموزش دیدند،با میانگین نمرات گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد.هرچه قدر استفاده از نرم افزارها در امر تدریس افزایش یابد،یادگیری و یادداری دانش آموزان اول نیز افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
"برای مشارکت دانش آموزان در یادگیری؛ یکی از این روش های نوین استفاده از رایانه و نرم افزارهای چندرسانه ای میباشد که مزیت هایی همچون بازخورد فوری، توجه به تفاوت های فردی، قدرت انتخاب ، تعمیق یادگیری و گسترش دامنه ی نگاه فراگیرنده ، افزایش قدرت انتخاب ، تنظیم سرعت یادگیری، کاهش هزینه های سیستم های اجرایی، صرفه جویی در هزینه های راه اندازی، دسترسی به تجهیزات آموزشی را دارا می باشند (راستگو،٣٠:١٣٨٧).
از جمله این امکانات ، رسانه های جدید مثل فیلم ، کاست های ویدئویی درسی و رایانه میباشند که جریان آموزش را متنوع ساخته ، علاقه و انگیزه دانش آموزان را برای آموختن زیاد میکنند و در نهایت یادگیری را آسان کرده و تعمیق و جالب میسازند تا موجب تمرکز و توجه و دقت دانش آموزان روی موضوع و مطالب مورد نظر شوند و از دلایل دیگر استفاده آن در فرایند تدریس میتوان به نقش حواس در یادگیری اشاره نمود چرا که یافته های تحقیقات بعمل آمده نیز نشان میدهد که قسمت اعظم یادگیری انسان (٨٨%) از طریق دو حس بینایی و شنوایی حاصل میشود (احدیان ، ٦٦:١٣٨٦).
علاوه بر این ملکی و گرمایی(١٣٨٩) در مقاله ای تحت عنوان جایگاه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی دوره ابتدایی شهر تهران نتیجه گیری کرد: با استفاده از روش های فعال تدریس مبتنی بر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات میتوان امکان یادگیری انفرادی و مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس مختلف را به صورت علمی فراهم کرد.
با مقایسه میانگین پس آزمون دو گروه کنترل و آزمایش تاثیر آموزش از طریق نرم افزارهای آموزشی بر میزان یادگیری درس ریاضی دانش آموزان مشاهده میشود که این تاثیر در گروه آزمایش بیشتر است ."