چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس حل مساله بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. به لحاظ ماهّیت و اهداف ، این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش نیمه آزمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر میمند در سال تحصیلی ٩٥-١٣٩٤ بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد ٤٠ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (٢٠ نفر آزمایش و ٢٠ نفر کنترل ) قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه اضطراب امتحان ابواالقاسمی و همکاران (١٣٧٥) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (١٩٩٠) استفاده شد. داده های بدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج پژوهش نشان داد، بین میزان اضطراب امتحان گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد، میزان آن در گروه آزمایش کمتر است و بین میزان عملکرد تحصیلی گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و میزان آن در گروه آزمایش بیشتر است .
خلاصه ماشینی:
"شکوهی یکتا و همکاران (١٣٩٣) نشان دادند که مهارت های حل مسأله استرس و تنش روحی را کاهش میدهد در تبیین تاثیر روش تدریس حل مسأله بر اضطراب امتحان دانش آموزان باید گفت در فرایند حل مسأله ، تفکر سازمان یافته و منظم در زمینه مسائل وجود دارد، به همین دلیل می توان گفت دانش آموزانی که روش حل مسأله را فرا گرفته اند در ذهن از نظم و انسجام بیشتری برخوردار هستند و راحت تر مسایل را تجزیه و تحلیل میکنند و در انجام کارها با تدبر و فکر بالاتری عمل میکنند که این فرآیندها استرس های تحصیلی را کاهش میدهد و مانع از ایجاد نگرش های بدبینانه نسبت به تحصیل میشود.
بنابراین دانش آموزانی که این روش را فرا گرفته اند، گرایش و آمادگی یا منشی کسب کرده اند که می توانند با اشتیاق به بررسی و مطالعه منظم یک مسأله از دیدگاههای متفاوت با دیدگاه خود بپردازند و تمایل بیشتر به شناسایی راه حل های مختلف و بررسی منظم آنها داشته باشند و در مجموع آمادگی عاطفی ویژه ای برای برخورد منظم نسبت به تکالیف و مسایل پیچیده بدست آوردند، لذا بررسی الگوی تدریس حل مسأله نشان میدهد که این الگو میتواند در رشد شناخت و قوه فهم دانش آموزان نقش عمده ای را ایفا کند و عملکرد دانش آموزان در زمینه تکالیف تحصیلی را افزایش دهد."