چکیده:
هدف : هدف این پژوهش تعیین رابطه هوش عاطفی و مهارت های سه گانه مدیریت با موفقیت مدیران بوده است . روش : روش تحقیق حاضر به دلیل بررسی وضع موجود متغیرهای تحقیق و روابط آنها در جامعه ، جزء تحقیقات توصیفی/ همبستگی میباشد. جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی مدیران مدارس ابتدائی شهرستان ورامین در سال تحصیلی ٩٥-٩٤ می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با توجه به فرمول کوکران ، تعداد ١٠٩ نفر از مدیران مدارس ابتدائی شهرستان ورامین به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار: به منظور اندازه گیری متغیرهای مورد نظر از پرسشنامه های هوش عاطفی بار-آن و مهارت های سه گانه مدیریت کاتز استفاده شد. یافته ها: برای تجزیه و تحلیل داده ها روش ضریب همبستگی پیرسون ، رگرسیون چند متغیره و آزمون تی برای گروه های مستقل بکار برده شد. یافته ها نشان داد: ١) بین هوش عاطفی با موفقیت مدیران رابطه معنادار وجود دارد. ٢) بین مهارت های سه گانه مدیریت با موفقیت مدیران رابطه معنادار وجود دارد. ٣) هوش عاطفی و مهارت های سه گانه مدیریت میتواند موفقیت مدیران را پیش بینی کند. ٤) بین هوش عاطفی در مدیران موفق و مدیران ناموفق تفاوت معنادار وجود دارد. ٥) بین مهارت های سه گانه مدیریت در مدیران موفق و مدیران ناموفق تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: هوش عاطفی و مهارت های سه گانه مدیریت از مهمترین مولفه های کسب موفقیت مدیران است که میتواند سبب تقویت توانمندی های مدیران در مدیریت شود.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٩: ضرایب رگرسیون برای پیش بینی موفقیت مدیران مدل متغیر b خطای معیار Beta آماره t سطح معناداری گام اول ثابت 0/000 25/99 3/295 85/661 هوش عاطفی ١/٠٩٥ ٠/١٣١ ٠/١٢١ ٦/٦٧ ٠/٠٠١ گام دوم ثابت 0/01 2/40 11/029 26/564 هوش عاطفی ٠/٧٠١ ١/٧٤٣ ٠/١٢٥ ٠/٤٠ ٠/٠٠٢ مهارت های انسانی ٠/٩٦٦ ٠/١٧٣ ٠/٣٤٥ ٥/٥٨ ٠/٠٠٠ گام سوم ثابت 0/000 1/22 11/318 13/870 هوش عاطفی ٠/٧٥٠ ١/٦٦٩ ٠/١٢٧ ٠/٤٤ ٠/٠٠٢ مهارت های انسانی ٠/٧٢٣ ٠/١٨٢ ٠/٢٥٩ ٣/٩٧ ٠/٠٠٠ مهارت های فنی ٠/٢٩٥ ٠/٠٨٢ ٠/٢٣٤ ٣/٥٩ ٠/٠٠٠ گام چهارم ثابت 0/000 -0/23 14/076 -3/249 هوش عاطفی ٠/٨٢١ ١/٦٨٨ ٠/٣١٠ ٠/٤٨ ٠/٠٠٠ مهارت های انسانی ٠/٧٦٥ ٠/١٨٢ ٠/٢٧٤ ٤/٢ ٠/٠٠٠ مهارت های فنی ٠/٣٩٠ ٠/٠٩٤ ٠/١٤٧ ٤/١٤ ٠/٠٠٠ مهارت های ادراکی ٠/١٨١ ٠/٠٨٩ ٠/١٢٩ ٢/٠٢ ٠/٠٠٤ با توجه به این که b ضریب رگرسیون حاصل از نمرات خام است و بنابراین تحت تأثیر مقیاس اندازه گیری متغیر پیش بین قرار دارد بنابراین ، از Beta که ضریب رگرسیون حاصل از نمرات استاندارد است ، استفاده شد.
جدول ١٣: نتایج حاصل از آزمون t بین میانگین نمرات مهارت های سه گانه مدیریت در مدیران موفق و ناموفق متغیر نوع گروه میانگین انحراف معیار t درجه آزادی سطح معناداری مدیران موفق ٢١/١٤ ٨/٧٤ مهارت های فنی 0/04 107 0/98 مدیران ١٧/٣٣ ٦/٠٢ مهارت های انسانی ناموفق ٢٦/٠٧ ٧/٦٢ مدیران موفق ١/٢١ ١٠٧ ٠/٠١ 4/1 21/62 مهارت های ادراکی مدیران ٢٢/٨٣ ٧/٦٢ ناموفق ٢/١٢ ١٠٧ ٠/٠٣ مدیران موفق ١٩/٧٢ ٦/٢٧ مدیران ناموفق همانطور که در جدول ١٣ مشاهده می شود، مقدار t مشاهده شده برای مولفه مهارت هی فنی برابر با ٠/٩٨، ١/٢١ و ٢/١٢ است و از لحاظ آماری در سطح ٠٠٥<P معنادار است ، یعنی بین مولفه مهارت های فنی، انسانی و ادراکی مدیران موفق و مدیران ناموفق تفاوت معناداری وجود دارد."