چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی عمده ترین عوامل مؤثر بر وجدان کاری مدیران مدارس متوسطه بود. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از نظر روش، علّی- پس رویدادی و از نظر شیوة گردآوری اطلاعات، پیمایشی است. جاعة آماری پژوهش را 207 مدیر مدرسة متوسطه در سه منطقة آموزش و پرورش شرق و شمال شرقی تهران تشکیل می دادند(در این نوشته از مناطق مذکور با حروف الف، ب و ج یاد شده است). برای انجام بررسی از پرسشنامة محقق ساخته حاوی 25 سؤال بسته پاسخ با گزینه های بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و بی تأثیر استفاده شد. در مجموع 170 پرسشنامة بازگشتی کامل و اطلاعات آن قابل استخراج بود. بنابراین، می توان گفت که داده های پژوهش حاضر به صورت سرشماری به دست آمده، هرچند با حدود 16 درصد افت پرسشنامه مواجه شدیم.
پس از تحلیل های آماری به کمک آزمون های خی دو و t و ضریب همبستگی فای کرامر نتایج زیر به دست آمد: (1) بین جو سازمانی مدرسه، نظام ارزش ها، عوامل اقتصادی، دانش مدیران، روابط انسانی، ویژگی های شخصیتی مدیران با وجدان کاری آنان رابطه وجود دارد.(2) بین عوامل برون مدرسه ای با وجدان کاری مدیران رابطه ای به دست نیامد.(3) بین آرای مدیران زن و مرد دربارة تأثیر دانش مدیران، ویژگی های شخصیتی مدیران، عوامل اقتصادی، روابط انسانی، و نظام ارزش های مدیران بر وجدان کاری آنان تفاوت وجود ندارد.(4) در مورد تأثیر عوامل درون مدرسه ای (جو سازمانی مدرسه) و برون مدرسه ای بر وجدان کاری مدیران، آرای مدیران مناطق الف و ب مشابه است، هرچند مدیران منطقه الف این رابطه را قوی تر می بینند.(5) و بالاخره مدیران منطقه ج وجدان کاری مدیران را بیش از هرچیز از عوامل برون مدرسه ای متأثر می دانند، هرچند سایر عوامل را نیز در آن مؤثر برآورد می کنند.
خلاصه ماشینی:
پس از تحلیل های آماری به کمک آزمون های خی دو و t و ضریب همبستگی فای کرامر نتایج زیر به دست آمد: (١) بین جو سازمانی مدرسه ،نظام ارزش ها، عوامل اقتصادی، دانش مدیران ، روابط انسانی، ویژگی های شخصیتی مدیران با وجدان کاری آنان رابطه وجود دارد.
پیشینه های پژوهش هرچند در مورد تأثیر ویژگی های مورد مطالعۀ مدیران مدارس متوسطه بر وجدان کاری آنان پیشینۀ مستقل به دست نیامد، اما موارد زیر را می توان با اندکی اغماض پیشینه های پژوهش حاضر دانست : ١- یان یین تسایی(٢٠٠٣) طی یک مطالعۀ موردی به این نتیجه رسید که بین نظام ارزش های مدیران با عملکرد آنها رابطه وجود دارد.
٢- آقای شفیع پور مطلق (١٣٧٧) در پژوهشی با عنوان «بررسی راه های گسترش وجدان کاری درآموزش و پرورش » به شش نتیجه دست یافته که بین سه مورد آنها، یعنی نظام ارزش ها، جوسازمانی و روابط انسانی با وجدان کاری رابطه وجود داشته است .
٨- خانم هدیه هدایی(١٣٨٤) از تحقیق دربارة «بررسی پاره ای از عوامل مؤثر بر وجدان کاری و انضباط کاری کارکنان منطقه ٤ آموزش و پرورش تهران » به این نتیجه رسید که بین عوامل اقتصادی، روابط انسانی، دانش کارکنان ، و نظام ارزش ها با وجدان کاری رابطه وجود دارد.
٩- و بالاخره خانم سوسن نظری (١٣٨٢) از بررسی «فرهنگ سازمانی و رابطه آن با وجدان کاری مدیران و کارکنان بیمارستان های دانشگاه شهید بهشتی» نتیجه گرفت که بین عوامل اقتصادی، جوسازمانی، ویژگی های شخصیتی، و روابط انسانی با وجدان کاری مدیران و کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد.