چکیده:
اشارات مدیریتی مقدمه و باب های اول و دوم گلستان سـعدی در ١٦ مقولـه اسـتفادة مـدیر از نیروی تعقل ، خودشناسی مدیر، رعایت عدالت توسط مدیر، آینـده نگـری و برنامـه ریـزی، قناعـت و اجتناب از آزمندی، شکر نعمت های الهی، بخـشیدن خطاهـای زیردسـتان ، خداشناسـی، حفـظ زبـان ، همنشینی با افراد صالح ، استفاده از موقعیت ، تکریم پیشینیان ، صبر و بردباری، واگذاری کارهای بـزرگ به افراد بزرگ ، پیشگامی در کارها، و پاسـداری زیردسـتان محتـوای ایـن مقالـه را تـشکیل مـی دهـد. هرچند پیش از هر مقولـه تعـدادی از آرای اندیـشمندان مـدیریت و پـس از آن دلالـت هـای تربیتـی اندیشه های متفکران مزبور در راستای اشارات سعدی ارائه شده تا اهمیت واقعـی نظریـات سـعدی را نشان دهیم .
خلاصه ماشینی:
اشارات مدیریتی سعدی ردیف توزیع تعداد درصد اشاره مدیریتی ١ استفادة مدیر از نیروی تعقل 71 13/70 ٢ خودشناسی مدیر 65 12/54 ٣ رعایت عدالت توسط مدیر 57 11/- آینده نگری و برنامه ریزی مدیر 54 10/42 ٥ قناعت و اجتناب از آزمندی 43 8/30 ٦ شکر نعمت های الهی 41 7/91 بخشیدن خطاهای دیگران (زیردستان ) 40 7/72 ٨ خداشناسی 34 6/56 ٩ حفظ زبان 30 5/79 ١٠ همنشینی با افراد صالح 23 4/44 ١١ استفاده از موقعیت 23 4/44 ١٢ تکریم پیشینیان 13 2/50 ١٣ صبر و بردباری 8 1/54 ١٤ واگذار کردن کارهای بزرگ به آدم های بزرگ 6 1/15 ١٥ پیشگامی در کارها 0/96 ١٦ پاسداری مردم (زیردستان ) 5 0/96 توضیحات ١-تعقل .
Jarvis 3-Mazlow 2- Gardener شکل ١ : سلسله مراتب نیازهای انسان به نظر آبراهام مزلو خودیابی عزت نفس نیاز به تعلق (دلبستگی و محبت ) نیاز های امنیتی نیازهای اولیه (زیستی، حیاتی، بدنی ) در زمینۀ ضرورت قناعت ، پرهیز از طمع ورزی و مناعت طبع دو نکته از سعدی قابل ملاحظـه است : همای بر همه مرغان از آن شرف دارد که استخوان خورد و مردمی نیازارد (گلستان ، باب اول ) به نان خشک قناعت کنیم و جامۀ دلق که بار محنت خود به که بار منت خلق (گلستان ، باب دوم ) * از جمله اهداف نظام جدید آموزش و پرورش ایران «تزکیه و تهذیب نفس و رشد فضایل و مکارم اخلاقـی» و همچنـین «تقویـت احـساس کرامـت اخلاقـی و بـرانگیختن عـزت نفـس » است (صافی،١٣٧٩، ص ١٤)، ضمن این که «ایجـاد روحیـۀ سـاده زیـستی، قناعـت و پرهیـز از هرگونه اسراف و مصرف زدگی و تجمل گرایی» (همان ، ص ١٦) نیز به عنوان یک هدف دیگر مشخص شده است .