چکیده:
هدف اساسی این پژوهش تعیین میزان فشار روانی مدیران مدارس راهنمایی دخترانهٔ شهر تهران، تعیین میزان اثر بخشی مدیران مدارس راهنمایی دخترانهٔ شهر تهران، تعیین رابطه میزان فشارهای روانی مدیران با اثر بخشی آنان در مدارس راهنمایی دخترانهٔ شهر تهران، می باشد. جامعه آماری آن شامل کلیهٔ مدیران و دبیران رسمی مدارس راهنمایی تحصیلی دخترانه مناطق 19 گانه شهر تهران تشکیل میدهد،که به شیوهٔ نمونه گیری تصادفی ساده و چند مرحله ای ،تعداد 97 نفر مدیر مدرسه از بین مدیران زن مدارس راهنمایی شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب و از هر مدرسه نیز 3 دبیر جمعاً به تعداد 291 نفر برای سنجش اثر بخشی مدیران انتخاب و تحقیق انجام شد. ابزار سنجش،از دو نوع پرسشنامهٔ فشار روانی وپرسشنامه اثربخشی اجرا شد .در این تحقیق از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که:1) بین فشارهای روانی و اثر بخشــی مدیران 2) فشارهای روانی ناشی ازعوامل برون سازمانی و درون سازمانی 3) اثر بخشی مدیران مدارس رابطهٔ معنی دار و معکوس وجود دارد. هرچه فشارهای روانی ناشی ازعوامل درون سازمانی و برون سازمانی افزایش یابد، اثر بخشی کاهش پیدا می کند: بین فشار روانی با هر یک از عوامل درون سازمانی و برون سازمانی و زیر عامل های آن رابطه معنی داری مثبت و مستقیم وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
١-٢: آیا بین عامل شغلی با بروز فشار روانی در مدیران مدارس رابطه وجود دارد؟ بر اساس داده های حاصل از پرسشنامه ، ضریب همبستگی بین عامل شغلی بـا بـروز فشـار روانی در مدیران مدارس راهنمایی دخترانـه شـهر تهـران (٠٨٨٣٣=rxy) اسـت ، کـه از نظـر توصیفی نمایانگر وجود همبستگی مثبت بین عامل شغلی با بـروز روانـی در مـدیران مـدارس راهنمایی دخترانه می باشد و چون قدر مطلق ضریب همبستگی محاسبه شده از مقـدار معیـار جدول در سطح (٠/٠١ )بزرگ تر است ، رابطه کاملا معنی دار می باشد.
ضریب همبستگی بین هر یک از زیر عامل های مربوط به عوامل درون سازمانی و اثر بخشی زیر عامل های درون سازمانی عامل فیزیکی عامل شغلی عامل گروهی عامل سازمانی ضریب همبستگی 0/3281- 0/1829- 0/2435- 0/2153- در جدول بالا نشان داده شده است که با توجه به ضریب همبستگی به دست آمده بـین زیـر عامل های مورد مطالعه فشارهای روانی ناشی از عوامل درون سازمانی و اثـر بخشـی مـدیران مدارس رابطه معنی داری وجود دارد.
٣: آیا بین میزان فشارهای روانی مدیران مدارس با اثربخشی آنـان در مـدارس راهنمـایی دخترانه ٔ شهر تهران ارتباط وجود دارد؟ محاسبه ٔ ضریب همبستگی بین فشارهای روانـی و اثـر بخشـی مـدیران مـدارس (٠/٢٨٧٠- =rxy) نشان دهندهٔ همبستگی معکوس بین این دو متغیر است که با ٩٩٪ اطمینان می توان بیان داشت که بین فشارهای روانی و اثربخشی مدیران رابطه ٔ معنی داری وجـود دارد و ایـن رابطـه معکوس می باشد.