چکیده:
تحقیق حاضر با موضوع«نیازسنجی آموزشی مدیران و کارکنان شرکت مهندسی و مشاور مهاب قدس در حوزه مدیریت دانش» در سال 1388 انجام گرفته است.هدف کلی تحقیق شناسایی نیازهای آموزشی مدیران و کارکنان شرکت مهاب قدس در حوزه مدیریت دانش است ، این تحقیق دارای هفت هدف ویژه و هفت سوال ویژه می باشد. روش تحقیق از نوع زمینه ای و نوع تحقیق کاربردی است و جامعه آماری کلیه مدیران و کارکنان دفتر مرکزی شرکت مهاب قدس که شامل 1140 می باشند، از این تعداد 120 نفر نمونه به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. جهت جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته شامل 36 سوال با مقیاس لیکرت پنج درجه استفاده شده است.روایی پرسشنامه توسط استادان محترم تایید و پایایی نهائی 0.87با استفاده از روش آلفای کرونباخ به دست آمده است. جهت تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه از آزمون T برای یک گروه و آزمونT مستقل به کمک نرم افزار spss استفاده شد.
بر اساس نتایج حاصل از تحقیق مدیران و کارکنان در شش حوزه مدیریت دانش(شناسایی، اکتساب، توسعه، اشتراک وتوزیع، بهره گیری و نگه داری دانش) نیاز به آموزش دارند و تفاوتی بین نیازهای آموزشی مدیران و کارکنان در شش حوزه وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
از آنجایی که بسیاری از کارکنان و مدیران در سازمان ها با حوزه های مدیریت دانش (شناسایی ١،اکتساب ٢،توسعه ٣،اشتراک و توزیع ٤،بهره گیری ٥ و نگه داری دانش ٦) آشنا نیستند و نمی دانند که دانش مورد نیاز خود را کجا و نزد چه کسی جستجو کن ند،چگونه آن را کسب کرده و استفاده نمایند، بعد از استفاده چگونه آن را به دیگران انتقال دهند و چگونه دانش خود را نگه داری و توسعه دهند؟ در صورتی که افراد با این حوزه ها آشنا باشند و در فعالیت های خود استفاده کنند، در این صورت ضریب اشتباهات آنها در طرح ها و پروژه ها پایین آمده و موجب کاهش هزینه های سازمان می گردد، به همین جهت آموزش این موراد می تواند یکی از راه حل های ممکن در حل این مسئله باشد.
(نادری و سیف نراقی ،١٣٨٦) متغیرهای مورد بررسی در این تحقیق ، نیازهای آموزشی مدیران و کارکنان در حوزه مدیریت دانش (شناسایی ، اکتساب ، توسعه ، اشتراک و توزیع ، بهره گیری و نگه داری دانش ) می باشد و از آنجایی که روش تحقیق از نوع زمینه ای بوده ، متغیر مستقل و وابسته ای وجود ندارد و متغیرهای موجود بدون دستکاری محقق مورد بررسی قرارگرفته است .
با عنایت به این که یکی از کاربردهای آزمون t آزمودن تفاوت بین میانگین های دو گروه نمونه از یک جامعه آماری است ، به همین جهت به منظور بررسی تفاوت بین نیازهای آموزشی مدیران با کارکنان در حوزه مدیریت دانش از آزمون t استفاده شده است .