چکیده:
یکی از گرانمایه ترین سرمایه های جوامع بشری وجود نسل نوجوان است . آنها باید با کسب مهارت های اجتماعی ، دراجرای بسیاری از اعمال پیچیده فردی و میان فردی حیات تسلط یابند . اما بسیاری از مواردی که مشکلات ارتباطی نامیده می شوند ، درواقع مشکل تفکر هستند .
پژوهش حاضر از نوع پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون، با گروه آزمایش وکنترل می باشد که به منظوربررسی اثربخشی مشاوره ی گروهی بارویکرد رفتاردرمانی عقلانی ـ عاطفی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان دخترمقطع راهنمایی درمدارس ناحیه یک شهرکرج درسال 91-90 صورت گرفت .
بدین منظور به 95نفر از دانش آموزان که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند ، پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز و مهارت های اجتماعی نوجوانان ، ارائه شد وپس ازبررسی اولیه و نمره گذاری ،16نفر که نمره بالاتری در آزمون باورهای غیر منطقی و نمره پایین تری در آزمون مهارت های اجتماعی داشتند، به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش وکنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش به مدت 10جلسه 5/1ساعته در مشاوره ی گروهی با رویکرد عقلانی ـ عاطفی شرکت کردند. پس از پایان جلسات از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد.سپس داده ها با استفاده از آزمونt مورد تجزیه تحلیل قرارگرفتند.درپایان ، این نتیجه حاصل شد که مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی ـ عاطفی ، بر افزایش مهارت های اجتماعی دانش آموزان مؤثر است .
خلاصه ماشینی:
بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی – عاطفی بر میزان مهارت های اجتماعی دانش آموزان دخترمقطع راهنمایی معصومه سادات سیدحسینی ١، دکترافسانه بوستان ٢، دکتر کیانوش هاشمیان ٣، چکیده : یکی از گرانمایه ترین سرمایه های جوامع بشری وجود نسل نوجوان است .
پژوهش حاضر از نوع پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون ، با گروه آزمایش وکنترل می باشد که به منظوربررسی اثربخشی مشاوره ی گروهی بارویکرد رفتاردرمانی عقلانی عاطفی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان دخترمقطع راهنمایی درمدارس ناحیه یک شهرکرج درسال ٩١-٩٠ صورت گرفت .
درپایان ، این نتیجه حاصل شد که مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی عاطفی ، بر افزایش مهارت های اجتماعی دانش آموزان مؤثر است .
نیک منش (١٣٧٩) در پژوهشی به تأثیر مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی – عاطفی در تقویت اعتماد به نفس دانشجویان پرداخت و به این نتیجه رسید که بین باورهای غیرمنطقی و اعتماد به نفس اجتماعی دانشجویان رابطه معکوس وجود دارد.
نمودار٢-٤میانگین پس آزمون مهارت های اجتماعی دردوگروه / جدول ٦-آمارتوصیفی افکارغیرمنطقی درپیش آزمون فراوانی میانگین انحراف معیار کمترین بیشترین گروه آزمایش ٨ ٣٠٧,٣٧ ١٣,٠٣ ٢٩١ ٣٢٤ گروه کنترل ٨ ٣٠٧,٢٥ ٥,٩٤ ٣٠١ ٣٢٠ جدول بالا آمار توصیفی افکار غیر منطقی را پیش از انجام کار آزمایشی نشان می دهد.
میزان به دست آمده از آزمون (٠٢=t) با سطح معنی داری ٠٨٣=sig نشان می دهد پیش از انجام کار آزمایشی تفاوت معنی داری بین دو گروه کنترل و آزمایش در زمینه مهارت های اجتماعی وجود نداشته است .
بدین معنی که مشاوره گروهی با رویکرد درمانی عقلانی عاطفی در مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی تأثیرگذار است .