چکیده:
ابزارها بخش مهمی از هر حرفه محسوب میشوند .در اختیار داشتن ابزار مناسب و آگاهی از چگونگی کاربرد آن ها،یک مدیر حرفه ای را از یک مدیر آماتور متمایز میسازد واین امکان را فراهم میآورد تا افراد متخصص و حرفه ای بهتر،سریع تر و کامل تر در صحنه رقابت حضور یابند.ابزار و فنون همراه با شیوه های مدیریت و زیرساختار سازمانی،مؤلفه ای بنیادی از کیفیت جامع(TQ) هستند.
این مقاله به طرح و معرفی برخی از پرکاربردترین ابزارها و فنون آماری که میتوانند در کمک به سازمانها برای طراحی سؤالاتشان، طرح فرآیندها و شناخت و حل مشکلات و مسایل کیفیت بسیار کارساز باشند، میپردازد.
خلاصه ماشینی:
به هر حال بدون استفاده مناسب از ایـن گونـه ابزارهـاو فنون ،بهبـود مسـتمر در طراحیها و فرآیندها اگر ناممکن نباشد، بسیار سخت است / شکل ١: رابطه زیر ساختارها، ابزار و فنون و شیوه های مدیریتی سیر تکاملی کیفیت بازرسی : در بازرسی محصولات تولید شـده از نظـر کیفـی بررسـی شـده و کالاهـای معیـوب جداسازی شده و کالاهای غیر معیوب برای فروش ارسال میشوند .
شامل هزینه های طراحی کیفیت ، مرور محصولات جدید، آمـوزش ، کنترل فرایند، کسب و تحلیل داده های کیفیت ، گزارش کیفیت و طرح های بهبود ب ) بازرسی یا ارزیابی : هزینه مربوط به سنجش ، ارزیابی یا ممیزی محصـولات یـا خـدمات بـه منظور اطمینان از استانداردهای کیفی است ، شامل : بازرسی مواد ورودی، بازرسی و آزمون ، حفظ دقت تجهیزات آزمایش ، مواد و خدمات مصرف شده ، ارزیابی کالاهای ناقص ٢- هزینه های اجباری : هزینه های عدم تطابق الف ) هزینه های داخلی : هزینه ای است که برای ارزیابی، تصحیح و یا جایگزینی قبل از این که محصول به دست مشتری برسد، باید پرداخت شود .
برای ترسیم نمودار کنترل کیفیت در این حالت از نمودارهای X –R استفاده میشود.