چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف آگاهی از مهارتهای جستجوی پیوسته اعضاء هیات علمی واحیدهای
دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان به انجام رسیده است.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی اجرا شده است. جامعیه آمیاری پیژوهش شیامل
تمامی اعضاء هیات علمی دانشگاههای مذکور میباشد که تعداد 176 نفیر از آنیان بیه عنیوان نمونیه
انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شده است.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که میزان تسلط بر زبان انگلیسی، علاقیه بیه اینترنیت،
میزان استفاده از پایگاههای اطلاعاتی موجود در اینترنت، توانایی بازیابی و یافتن اطلاعات از اینترنیت
جامعه مورد بالاتر از حد متوسط است.دیگر نتیجه این پژوهش حاکی ازآن است که مهارت جستجوی
عبارتی بیشترین کاربرد و جستجوی مجاورتی کمترین کاربرد را در جستجئوی اطلاعات توسط اعضاء
هیات علمی به خود اختصا داده اند.
نتیجه گری: نتایج این پزوهش نشان میدهد که اعضا هیات علمی آنگونه کیه شایسیته و بایسیته
است از مهارتهای جستجوی پیوسته استفاده نمیکنند و همین مسئله سبب میشود آنان نتواننید بیه
شکل بهینه ای از اطلاعات موجود در پایگاههای پیوسته استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
"پس از دریافت پرسشنامه ها نسبت به استخراج داده هـا و تجزیه و تحلیل آنان با استفاده از نرم افزار SPSS اقدام شد پیشینه تحقیق حبیبی (١٣٨٦) در پژوهش خود بیان میدارد که انتخـاب و گـزینش درسـت کلیـدواژه ها، تعیـین مترادف ها و ارتباط بین کلیدواژه ها و همچنین استفاده صحیح از عملگرهای بولی از عامل های اثرگذار در بازیابی اطلاعات میباشد، این در حالی است که اعضاء هیات علمی از عملگرهـای بـولی اسـتفاده نمیکنند و آشنایی کافی با ابزارهای جستجو ندارند (مهراد، رحیمی، ٥٣، ١٣٨٦) نتایج حاصل از تحقیق اسلامی و کشاورز (١٣٨٦) با عنوان « بررسی مهارت جسـتجوی اطلاعـات در منابع الکترونیکی پیوسته در دانشجویان دکتری دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران » نشان میدهـد میانگین استفاده از عملگرهای مختلف بولی (٣٤/٧ درصد)، استفاده از عملگـر« + » دارای بیشـترین میزان (٦٦/٧ درصد) و عملگر «- » دارای کمترین میزان (١٠ درصد) مـیباشـد (اسـلامی، کشـاورز، ١٣٨٦، ٤٥) نتایج حاصل از تحقیق یمین فیروز (١٣٨٣) با عنوان «بررسی رفتار اطلاع یابی اعضاء هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد» نشان میدهد رفتار اطلاع یابی اعضاء هیات علمی در حوزه های مختلف بـا یکدیگر متفاوت است ومتغیرهای مرتبه علمی، سابقه کار، مهارت زبانی و رایانه ای بـر رفتـار اطـلاع یابی آنان از اینترنت موثر است ."