چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بر بررسی رابطه بین محیط فیزیکی با میزان یادگیری و شادکامی دانشجو معلم پسر
دانشگاه فرهنگیان با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعه آماری مورد نظر
در این تحقیق را کلیه دانشجو معلم پسر دانشگاه فرهنگیان در شهر تهران تشکیل میدهد که بر اساس آخرین
آمار و اطلاعات تعداد این اعضاء 625 نفر میباشد که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده، 283 نفیر بیه
عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پیژوهش از دو پرسیشنامیه محقیق
ساخته محیط فیزیکی ) 1116 ( و پرسشنامه شادکامی اکسفورد استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامهها مورد
تأیید متخصصان و استاد راهنما قرار گرفته است. پایایی پرسشنامهها بر اساس ضریب آلفای کرونبیاخ، بیرای
2 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل از روشهای آماری / 2 و برای شادکامی، 11 / سنجش محیط فیزیکی، 31
توصیفی و آمار استنباطی )همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام( استفاده شد. یافتههای پژوهش نشیان داد
که بین محیط فیزیکی و هر یک از اجزاء )ابعاد( محیط فیزیکی )درجه حرارت و تهویه مناسب، میزان روشنایی،
طرز چینش صندلی ها، فضای سبز دانشگاه، تجهیزات سمعی و بصری دانشگاه( با میزان یادگیری و شادکامی
دانشجو معلم پسر دانشگاه فرهنگیان رابطهی معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بیین
اجزاء محیط فیزیکی، سه بعد فضای سبز، طرز چینش صندلی، و تجهیزات آموزشی توانایی پیش بینی یادگیری
داشجو معلم پسر دانشگاه فرهنگیان را دارند. نتایج تحلیل رگرسیون همچنین نشان داد که از بین اجزاء محیط
فیزیکی، چهار بعد فضای سبز، حرارت و تهویه مناسب، تجهیزات آموزشی، و میزان روشنایی توانایی پیش بینی
شادکامی داشجو معلم پسر دانشگاه فرهنگیان را دارند.
خلاصه ماشینی:
"یافته های پژوهش نشـان داد که بین محیط فیزیکی و هر یک از اجزاء (ابعاد) محیط فیزیکی (درجه حرارت و تهویه مناسب ، میزان روشنایی، طرز چینش صندلی ها، فضای سبز دانشگاه ، تجهیزات سمعی و بصری دانشگاه ) با میزان یادگیری و شادکامی دانشجو معلم پسر دانشگاه فرهنگیان رابطه ی معناداری وجود دارد.
فرضیه سوم : بین هر یک از اجزاء (ابعاد) محیط فیزیکی (درجه حرارت و تهویه مناسب ، میـزان روشنایی، طرز چینش صندلی ها، فضای سبز دانشگاه ، تجهیزات سمعی و بصری دانشـگاه ) بـا میـزان یادگیری دانشجو معلم پسر دانشگاه فرهنگیان رابطه ی معناداری وجود دارد.
جدول شماره (٣): همبستگی بین ابعاد محیط فیزیکی با میزان یادگیری دانشجو معلم متغیرها نوع همبستگی میزان همبستگی مجذور R R)2) جهت همبستگی سطح معنی داری درجه حرارت و تهویه مناسب 0/289 0/08 0/000 میزان روشنایی 0/355 0/13 0/000 طرز چینش صندلی ها ن 0/389 0/15 ثت 0/000 فضای سبز دانشگاه پیرسو 0/415 0/17 مب 0/000 ابعاد ظاهری کلاس درس 0/349 0/12 0/000 تجهیزات آموزشی دانشگاه 0/390 0/15 0/000 همانطور در جدول فوق ملاحظه میشود، بین هر یک از ابعاد محیط فیزیکی بـا میـزان یـادگیری دانشجو معلم رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد که این رابطه در سطح آلفای ٠/٠١ معنی دار است .
پنجمین یافته پژوهش نشان داد که حاکی از آن است که از میان اجزاء محیط فیزیکی، تنهـا سـه بعد فضای سبز با ضریب بتای، ٠/٢٧، طرز چینش صندلی با ضریب بتای، ٠/١٨، و تجهیزات آموزشی با ضریب بتای، ٠/١٥ به عنوان متغیرهای پیش بین ، معیار ورود بـه معادلـه نهـایی رگرسـیون بـرای توضیح تغییرات میزان یادگیری دانشجو معلم پسر دانشگاه فرهنگیان (متغیر ملاک)، را دارا هستند."