چکیده:
امروزه ضرورت تغییر در جوامع بخصوص در نظام آموزشی، جهت رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت احساس می شود. یکی از بزرگترین چالش های مدیریت تغییر نیاز به افراد توانمندی است که بتوانند در فرایند تغییر درگیر شوند. آموزش، رکن اصلی در توسعه پایدار هر کشور است. معلمان عوامل تغییر بحرانی در سطح کاری آکادمیک هستند، آنها ابزاری برای تغییر درست در آموزش هستند. فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مفاهیم مهمی است که بسیاری از پژوهش ها به آن پرداخته اند. مزایا و معایب فناوری اطلاعات را باید شناخت و با آگاهی، به استفاده از آن پرداخت. کاربردهای فناوری اطلاعات در مشاغل و حوزه های مختلف نمود می یابد. نظام آموزشی نیز سعی در بهره گیری آسان تر و کاراتر از فناوری اطلاعات دارد. در این مقاله به بررسی ضرورت تغییر در نظام آموزشی با بهره گیری از فناوری اطلاعات پرداخته می شود. استفاده از فناوری های جدید در آموزش، مزایای متعددی دارد: از جمله اینکه باعث می شود فعالیت های دانش آموز شخصی شود و دانش آموز تمرکز بیشتری داشته باشد و یا امکان انجام دادن تکلیف های درسی به روش های غیر سنتی فراهم آید. دسترسی آسان به منابع آموزشی، ایجاد انگیزه، مشارکت در گروه و تنوع، از دیگر مزایای فناوری های نوین آموزشی است ضرورت تغییر در روش های تدریس و یادگیری ایجاب می کند که از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزاری جهت رسیدن آسان و سریع تر به دانش برتر استفاده گردد.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نیرومند و بخت آوری (1390) نشان داد که دنیای ذهنی دانش آموزان تحت تعلیم نظام آموزش سنتی به مراتب محدودتر و بسته تر از تصویر ذهنی است که دانش آموزان در روش نوین آموزشی دریافت می کنند؛ دانش آموزانی که در شرایط جدید و با بهره گیری از نرم افزارها، اینترنت و جهان آموزشهای چند رسانه ای فرایند یادگیری را طی می کند از اطلاعات وسیعتر و بالاتری برخوردارند و به دلیل تنوع منابع و محتوای آموزشی که در اختیار دارند توانایی بیشتری برای انتخاب پیدا می کنند.
Kadry & Hamed (2014)استفاده آموزشی از سیستم اطلاعات مدیریت در ایران بررسی شده است.
در پژوهش Holm , Vuorisalo & Sammalisto (2015) 11 دانشگاه در کشورهای اسکاندیناوی مورد مطالعه قرار گرفت و نتایج نشان داد که آموزش عالی توانسته سیستم مدیریت را بکار بگیرد تا توسعه قابل پایدار را بوجود آورد.
یکی از راهکارهای برخورد منطقی و عقلانی با انقلاب اطلاعات اهتمام به آموزش و پرورش است که ابتدا قدرت مواجهه انسان را بالا ببرد و او را طوری آموزش دهد که به سرعت خود را با تغییرات مداوم انطباق دهد و با ایجاد تحول در بینش، دانش، نگرش و افزایش مهارت های فردی و اجتماعی، انسان ها را فعال و اثرگذار برای مواجهه با تحولات و تغییرات نماید(صالحی، محمد.
سیستم اطلاعات مدیریت آموزشی یک سیستم اطلاعاتی است که با هدف اصلی فراهم کردن اطلاعات برای بهبود مدیریت آموزش در تمام سطوح مورد استفاده قرار گرفته است (Damin, Hamed & Kadry ، 2014، 1).