چکیده:
در دنیای درحال تحول امروز، کامیابی از آن ، جوامع و سازمان هایی است که بین منابع کمیاب و قابلیت های مدیریتی و کارآفرینی منابع انسانی خود رابطه معنی داری برقرار سازد. به عبارتی دیگر جامعه و سازمانی میتواند در مسیر توسعه، حرکت روبه جلو و با شتابی داشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم منابع انسانی خود را به دانش و مهارت کارآفرینی مولد تجهیز کند تا آنها با استفاده از این توانمندی ارزشمند، و با استفاده مناسب و بجا از مولفه های اقتصاد مقاومتی و سایر منابع ، جامعه و سازمان را به سوی ایجاد ارزش و حصول رشد و توسعه، مدیریت و هدایت کنند. مقاله مروری حاضر به بررسی دو موضوع بسیار مهم که موجبات توسعه وسازندگی جوامع مختلف را در بر داشته ودارد پرداخته شده است .بحث کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی دو مولفه ای ست که به نظر بسیاری از صاحبنظران باید از ابتدای زندگی اجتماعی هر فرد بطور جد به او آموزش داده شود. لذا پژوهش حاضر به به تعریف موضوعات مذکور وهمچنین بررسی مولفه های ان پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
کارآفرینان توانایی دیدن ، تشخیص و ایجاد فرصتها را در خود پرورش می دهند ، حال آنکه دیگران فقط مشکلات را می بینند ؛ گفته شده است که نخستین قاعده برای توسعه بینش کارآفرینی ، تشخیص به کار بستن این قاعده بدین معنا است ، که کارآفرین ، مشکل را از هر زاویه ممکن مورد تحلیل قرار می دهد ؛ مشکل چیست ؟ چه کسی از آن تاثیر می پذیرد ؟ چگونه بر آنها تاثیر می گذارد ؟ چه هزینه هایی باید پرداخته شود ؟ آیا قابل حس است ؟ آیا بازار هزینه راهکار را می پذیرد؟ این نوع تحلیل است که اندیشه خلاق را با تحلیل سیستماتیک در هم می آمیزد؟ اگر چه داشتن ایده خلاق مهم است ، اما توانایی اصلی کارآفرینان در به کار بردن راه حلهای خلاق برای مسائل ، مشکلات و فرصت ها است.
اما برای اجرای اقتصاد مقاومتی در آموزش و پرورش با تکیه بر رهنمودهای مقام معظم رهبری چگونه می توان عمل کرد: مردمی کردن اقتصاد آموزش و پرورش و توانمند سازی بخش خصوصی در شرایط وجود فشارهای خارجی توزیع ناعادلانه امکانات آموزشی و همچنین نابرابری در پیشرفت تحصیلی دو موضوع جدی هستند که به بهره مندی مناسب همه اقشار و گروهها از آموزش و پرورش آسیب می رسانند و موجب نارضایتی و تحت تاثیر قرار گرفتن اجرای سیاستگذاری کلان می شوند.