چکیده:
مراقبت های پزشکی برنامه خدمت رسانی است که باید در دسترس همه جامعه باشد که در بردارنده همه تسهیلات پزشکی و خدمات فرعی برای ارتقاء و حفظ تندرستی روح و جسم است . بیمارستان بخش تلفیقی یک سازمان اجتماعی- پزشکی است و کارکرد آن فراهم کردن مراقبت کامل بهداشتی، خواه درمان و خواه خدمات ارتقایی و پیشگیری برای جمعیت است بر این اساس هدف از تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر کیفیت خدمات بیمارستانی با مطالعه موردی بیمارستان شهرام بوده است . بر این اساس تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جز تحقیقات توصیفی- پیمایشی می باشد. در تحقیق حاضر از روش میدانی برای گردآوری داده ها که ابزار آن پرسشنامه می باشد استفاده گردیده است . نمونه آماری تحقیق حاضر کارشناسان خدمات بیمارستانی بوده اند. شاخص های موثر بر کیفیت خدمات بیمارستانی از ادبیات تحقیق استخراج شده و جهت تایید روایی شاخص ها، آنها در اختیار خبرگان قرار گرفته است . از روش دی متل فازی برای بررسی روابط درونی و از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی برای رتبه بندی عوامل استفاده شده است . که رتبه عوامل به ترتیب عبارتند از: سیاست های مدیریتی، تجهیزات بیمارستان ، بهداشت و محیط بیمارستان ، مراقبت دارویی و پزشکی، توانایی حرفه ای و نگرش در قبال خدمت .
خلاصه ماشینی:
بیمارستان بخش تلفیقی یک سازمان اجتماعی- پزشکی است و کارکرد آن فراهم کردن مراقبت کامل بهداشتی، خواه درمان و خواه خدمات ارتقایی و پیشگیری برای جمعیت است بر این اساس هدف از تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر کیفیت خدمات بیمارستانی با مطالعه موردی بیمارستان شهرام بوده است .
ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی کارکنان بخش مراقبت پزشکی در پی بازگرداندن سلامت از دست رفته ، حفظ سلامتی مراجعه کنندگان و بیماران خود می باشند(تورانی، ١٣٧٥).
با توجه به محدودیت در منابع و تجهیزات ، شناسایی انتظارات و ادراکات مشتریان مدیران برای بهبود کیفیت خدمات از طریق اصلاح فرآیندهای سازمانی کمک خواهد کرد (روحی و همکاران ، ٢٠١١) 1 Thomas & Bond 2 Jackson 3 Ware 4 Ariffin & Aziz 5 Yousapronpaiboon & Johnson 34 نورزاده و همکاران (٢٠١١) برداشت و انتظارات بیماران را در یک محیط مراقبت های بهداشتی خصوصی در مالزی مورد مطالعه قرار دادند (نورازه ١ و همکاران ، ٢٠١١).
Norazah 2 Ahmed & Samreen 3 Zaim 4 Yeilada and Direktör 5 Rao 35 ٥.
اهمیت شاخص هایی موثر در کیفیت خدمات بیمارستانی نسبت به هم چگونه است ؟ برای پاسخ به این سوال از روش ویکور فازی به جهت عدم قطعیت در پاسخ های خبرگان استفاده گردید.
اهمیت معیارهای موثر در کیفیت خدمات به ترتیب عبارتند از: ١- سیاست های مدیریتی ٢- تجهیزات بیمارستانی ٣- بهداشت و محیط بیمارستان ٤- مراقبت دارویی و پزشکی ٥- توانایی های حرفه ای ٦- نگرش در قبال خدمت منابع ١.
"Out-patient Service Quality Perceptions in Private Thai Hospitals".