چکیده:
امروزه شبکه های اجتماعی تاثیر بسیاری بر روی تمامی صنعت ها گذاشته که روز به روز در حال گسترش می باشد و در این بین صنعت گردشگری توانسته جوایز زیادی را از آن خود کند، در این صنعت گسترده چیزی که بسیار حائز اهیمت است ، اظهار نظر و پیشنهاداتی است که مسافران ابراز می کنند. شبکه های اجتماعی به واسطه تاثیرگذاری بر متغیرهای رفتاری، در جذب گردشگران خارجی به مقاصد گوناگون نیز تاثیرگذار هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رسانه های اجتماعی بر تصویر ذهنی گردشگران از شهر شیراز به شیوه پیمایشی انجام یافته است ، و با کمک پرسشنامه بر روی١٠٠ نفر از گردشگران خارجی که به شهر شیراز سفر کرده اند، انجام ، و از طریق spss به بررسی اطلاعات گردآوری شده از آن ها پرداختیم . بر اساس یافته ها نقش رسانه های اجتماعی در توسعه صنعت گردشگری الکترونیک باید بیشتر مورد توجه واقع شود. شبکه های اجتماعی در شکل گیری اعتماد و کاهش ریسک تصمیم گیری کاربران خود برای انتخاب ایران به عنوان مقصد گردشگری تاثیرگذارند. با این وجود متولیان صنعت گردشگری کشور در بهره گیری از این ظرفیت برای مقابله با حجم انبوه تبلیغات منفی که عمدتا ایران را به عنوان یکی از مقاصد ناامن و پر ریسک گردشگری در جهان به تصویر میکشاند، ناموفق بوده اند.
خلاصه ماشینی:
قسمت سوم به عوامل موثر بر شکل گیری تصویر ذهنی گردشگران نسبت به شهر شیراز و همچنین تأثیر رسانه های اجتماعی بر شکل گیری آن اشاره شده و از پاسخگویان خواسته شده است تا میزان اهمیت آن را مشخص کنند.
-3 عوامل موثر بر شکل گیری تصویر ذهنی گردشگران نسبت به شهر شیراز و همچنین تأثیر رسانه های اجتماعی بر شکل گیری آن در این قسمت از پرسشنامه لیستی از عواملی را که ممکن است در انتخاب یک مقصد گردشگری موثر باشد در اختیار پاسخگویان قرار داده شد.
نتایج نشان داد که از دیدگاه پاسخگویان ٩٤ درصد عامل امنیت و ایمنی شخصی در شهر مقصد را بسیار مهم دانسته اند و در مقابل ٧٤ درصد تأثیر رسانه های اجتماعی را بر روی این عامل بسیار زیاد ارزیابی کرده اند.
٩٢ درصد از پاسخگویان عامل پاکیزگی و نظافت شهر مقصد را مهم ارزیابی کرده اند و ٧٦ درصد نیز تأثیر رسانه های اجتماعی را بر روی این عامل بسیار زیاد دانسته اند.
-4 آزمون فرضیه فرضیه این تحقیق عبارت است از اینکه بین تأثیر رسانه های اجتماعی و عوامل موثر بر شکل گیری تصویر ذهنی گردشگران از مقصد رابطه وجود دارد.
بر این مبنا در این تحقیق بین تأثیر رسانه های اجتماعی و عوامل موثر بر شکل گیری تصویر ذهنی گردشگران از شهر مقصد رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.