چکیده:
هدف این تحقیق " بررسی رابطه بین ابعاد رهبری تحول آفرین برارتقاء سطح تفکر استراتژیک با نقش میانجی گری ت یادگیری سازمانی " می باشد. روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق ، توصیفی و از نوع همبستگی - مدل معادلات ساختاری بوده است . جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان علوم پزشکی ایلام می باشند که تعداد آنها ٤٧٤٥ نفر هستند. . با استفاده از جدول مورگان تعداد ٣٥٤ نفر برای نمونه مورد نظر انتخاب گردیده است . و برای کفایت نمونه ٣٥٥ پرسشنامه پخش شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ ٠.٩١٦ بدست آمده است که نشانگر تائید پایایی پرسشنامه مورد نظر می باشد. نهایتا مجموعه داده ¬ها به کمک نرم افزار LISREL با مدل ¬سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج پژوهش نشان دادند که بین رهبری تحول آفرین و یادگیری سازمانی، بین رهبری تحول آفرین و سطح تفکر استراتژیک و یادگیری سازمانی و سطح تفکر استراتژیک رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین ابعاد رهبری تحول آفرین (ترغیب ذهنی، نفوذ آرمانی، ملاحظات فردی و انگیزه الهام بخش ) با یادگیری سازمانی و تفکر استراتژیک نیز ارتباط معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
همچنین بین ابعاد رهبری تحول آفرین (ترغیب ذهنی، نفوذ آرمانی، ملاحظات فردی و انگیزه الهام بخش ) با یادگیری سازمانی و تفکر استراتژیک نیز ارتباط معناداری وجود دارد.
نتایج بررسی پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ متغیر ابعاد تعداد گویه ها ضریب آلفای کرونباخ 8Confirmatory Factor Analysis 277 ترغیب ذهنی 5 %89 رهبری تحول آفرین نفوذ آرمانی 5 %91 ملاحظات فردی 5 %90 انگیزش الهام بخش 5 %88 یادگیری سازمانی ---------- 17 %90 تفکر استراتژیک ---------- 18 %93 کل پرسشنامه ---------- 55 %91 ٣- یافته های تحقیق یافته های پژوهش در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی ارائه میشود.
جدول ٤: خلاصه فرضیه های اصلی پژوهش و نتایج آزمون آنها فرضیه ضریب همبستگی T-Value Sig نتیجه آزمون بین رهبری تحول آفرین و یادگیری سازمانی رابطه معنادار وجود دارد.
مدل سازی معادلات ساختاری (تخمین استاندارد) / شکل شماره ٣: مدل معناداری فرضیه اصلی تحقیق در حالت ضرایب معناداری 281 ٤- بحث و نتیجه گیری انگیزه اصلی این پژوهش " بررسی رابطه بین ابعاد رهبری تحول آفرین بر تفکر استراتژیک با نقش میانجی تفکر یادگیری سازمانی می باشد.