چکیده:
با بررسی تعریف تجاوز و اقدامات تجاوزکارانه در قطعنامه ٣٣١٤، شناخت جرایم مهم بین المللی مانند جنایات نسل کشی، جنایات ضد بشریت ، جنایات جنگی و جنایات تجاوز و مصادیق آنها، ضمانت اجرای حقوق جنگ (کیفری و مدنی) و آگاهی از تاریخچه حمله نظامی کشور عربستان و ائتلاف آن به یمن ، و همچنین آمار جنایات و نقض کنوانسیون ها و اسناد حقوق بشری می توان مسئولیت بین المللی دولت متجاوز را به دلیل اعمال متخلفانه و جنایات ارتکابی بر اساس اصول و مواد کمیسیون حقوق بین الملل محکوم و در دیوان کیفری بین المللی تعقیب و سرانجام ملزم به جبران خسارات وارده ناشی از اقدامات مجرمانه و تجاوزکارانه نمود.
خلاصه ماشینی:
121 مطالعات علوم سیاسی، حقوق و فقه دوره ٢، شماره ٣، پاییز ١٣٩٥، صفحات ١١٩- ١٣١ ٢) مجازات نظامی_ شورای جامعه ملل مکلف است علیه کشور متخلف به دولتهای ذینفع توصیه کند تا در تدارک قوای نظامی زمینی، در یائی یا هوائی مورد نیاز شرکت کنند (بند ٢).
(ماده اول ) بر خلاف میثاق بریان – کلوگ که تنها به ممنوعیت کلی هر گونه توسل به زور را مد نظر دارد و اعضای سازمان را ملزم می سازد که در روابط بین المللی میان خود از توسل به تهدید یا اعمال قدرت چه علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشور و هر چه گونه رفتار دیگر که با اهداف ملل متحد مغایر باشد، خودداری کنند(بند ٤ ماده ٢) بند دوم : تصمیمات مجمع عمومی سازمان ملل مجمع عمومی سازمان ملل از ابتدای تشکیل تاکنون قطعنامه ها و اعلامیه های متعددی در مورد مسله منع توسل به زور و تحریم جنگ صادر کرده است : ١)مجمع در سال ١٩٤٧، طی قطعنامه ای هر گونه تبلیغات جنگی را محکوم کرد و از کشور ها خواست تا گسترش اطلاعات مبین آرزوی کلیه ملل برای صلح را تشویق کنند.
بـا پـذیرش اصـل مسـئولیت مـدنی کشـورها در حقـوق بـین الملـل کـه دارای 128 مطالعات علوم سیاسی، حقوق و فقه دوره ٢، شماره ٣، پاییز ١٣٩٥، صفحات ١١٩- ١٣١ سابقه ای دیرین اسـت ، هـر کشـوری کـه بـه نحـوی قربـانی نقـض مقـررات حقـوق جنـگ شـده باشـد ، حتـی بـدون آنکـه لزومـا عمـل خسـارت بـار ، جـرم شـناخته شـده باشـد ، مـی توانـد در مقابـل کشـور مسـئول ،مـدعی جبـران ضـرر و زیـان ناشی از آن عمل باشد .