چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ارائه تکلیف به روش حل تمرین بر انگیزش ، برنامه ریزی و تاثیرات هیجانی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی آموزش وپرورش منطقه دشمن زیاری در سال تحصیلی ٨٧ - ٨٨ مورد بررسی قرارگرفته است . با توجه به ماهیت و اهداف تحقیق این تحقیق از نوع شبه تجربی (آزمایشی) بوده است . دو گروه آزمودنی انتخاب شدند، گروهی که تکالیف تمرینی به آن ها ارائه شد، به عنوان گروه آزمایش ؛ وگروه دیگر که تکالیف تمرینی به آن ها ارائه نشد، بعنوان گروه کنترل بوده اند. در این پژوهش از طرح پیش آزمون ــ پس آزمون استفاده شده است . تعداد افراد نمونه از بین ١٣١ نفر دانش آموز، ٣٠ نفر بطور تصادفی انتخاب شدند، که از این تعداد ١٥ نفر گروه آزمایش و ١٥ نفر گروه کنترل را شامل شده است . جمع آوری اطلاعات با مراجعه کتابخانه ای، پرسشنامه عملکرد تحصیلی EPT صورت گرفت . به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده تحقیق در سطح آمار توصیفی از شاخص های فراوانی، میانه و درصد استفاده شد. تجزیه و تحلیل تمام اطلاعات با نرم افزار spss صورت گرفت . نتایج تحقیق نشان داد که ارائه تکلیف به روش حل تمرین بر انگیزش و تاثیرات هیجانی دانش آموزان پایه پنجم
خلاصه ماشینی:
"پس ازاجرای ارائه تکلیف به روش حل تمرین به دانش آموزانی که از این روش استفاده کرده اند، انتظار می رود بتوانند درانجام فعالیت یادگیری بعد از مدرسه به طور مستقل عمل کنند، تنها به مطالعه محتوای کتاب اکتفا نکنند، یادسپاری، یادآوری برای آنان تسهیل بشود و از تداخل اطلاعات پیش گستر و پس گستر جلوگیری کنند، حتی دانش آموز می تواند در آینده به عنوان یک منبع اطلاعاتی برای دیگر دانش آموزان باشد.
نکته دیگر که دلیل مخالفت برخی از اولیاء مربیان تعلیم وتربیت از جمله نویسنده فرانسوی، «فیلیپ مریو»است ، او معتقد است که تکالیف درسی خانه ، به خصوص اگر سنگین و پیچیده باشد می تواند تبعیضات اجتماعی را تشدید کند، زیرا تنها دانش آموزانی که از وجود پدر و مادر تحصیل کرده و محیط خانوادگی مطلوب بهره مند هستند، میتوانند در محیطی آرام و پر انگیزه برای انجام تکالیف ، کار کنند و از نظارت و کمک اولیای خود در جایی که دچار مشکل می شوند، برخوردار گردند.
همان گونه که در ردیف دوم مشاهده میشود مقدار f برابر با ٢٥/٢٣٧ گردیده که این مقدار با درجات آزادی (١، ٢٧) در سطح ٠/٠٠٠ معنادار گردیده و چون سطح قابل قبول معناداری کمتر از ٠/٠٥ میباشد، بنابراین نتیجه میگیریم که بین میزان برنامه ریزی فعالیت دانش آموزان گروه آزمایش و کنترل در پس ازمون پس از حذف تاثیر پیش آزمون تفاوت معنادار وجود دارد."