چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رویکردهای استراتژیک بر مهار تهای کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک متوسط صنعت فرش است. این تحقیق کاربردی به روش توصیفی پیمایشی از شاخه مطالعات میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کسب و کارهای کوچک متوسط صنعت فرش است. که تعداد آن ها 82 واحد می باشد.و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 68 واحد برآورد گردید. نمونه پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش شامل مهارت ها استاندارد از متغیرها است. آزمون فرضیه ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش همبستگی متغیرها و از نرم افزارspss استفاده شده است. نتایج نشان می دهد؛ بین جهت گیری استراتژیک و مهارت های کارافرینی مدیران (شخصی، فرایندی، ارتباطی) در کسب کارهای کوچک و متوسط صنعت فرش اثر معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
جهت گيري استراتژيک فعال ، کسب و کار هاي کوچک ، مهارت هاي کارافريني صنعت فرش ، مهارت هاي فرآيندي، مهارت هاي ارتباط واژه هاي کليدي: ١) مقدمه در اقتصاد رقابتي و مبتني بر بازار دنياي کنوني که با تحولات و تغييرات سريع و شتابان محيط بين المللي، گذر از جامعه صنعتي به جامعه اطلاعاتي و تغيير اقتصاد ملي به اقتصاد جهاني همراه است ، از کارآفريني به عنوان موتور توسعه اقتصادي ياد ميشود (يدالهي، ١٣٨٦) امروزه در اکثر کشورها، اعم از توسعه يافته و در حال توسعه ، جايگاه بنگاه هاي کوچک و متوسط در اقتصاد مورد توجه سياست گذاران اقتصادي قرار گرفته اين کسب وکارهاي کوچک و متوسط با ويژگيهايي از جمله زود بازده (کوتاه مدت )، منعطف و نياز به سرمايه ي اندک، در راستاي رشد و توسعه ي اقتصادي نقش بسزايي را ايفا ميکنند.
براي آزمون اين فرضيه ابتدا فرضيه را به صورت زير تغيير داده و سپس فرضيه آزمون شده است : H٠ : بين جهت گيريهاي استراتژيک ومهارت هاي کارآفريني در کسب کارهاي کوچک و متوسط صنعت فرش اثر معناداري وجود دارد.
براي آزمون اين فرضيه ابتدا فرضيه را به صورت زير تغيير داده و سپس فرضيه آزمون شده است : H٠ : بين جهت گيري استراتژيک فعال و مهارت هاي شخصي مديران در کسب کارهاي کوچک و متوسط صنعت فرش اثر معناداري وجود ندارد.
براي آزمون اين فرضيه ابتدا فرضيه را به صورت زير تغيير داده و سپس فرضيه آزمون شده است : H٠: بين جهت گيري استراتژيک فعال و مهارت هاي ارتباطي مديران ، در کسب کارهاي کوچک و متوسط صنعت فرش اثر معناداري وجود ندارد.