چکیده:
هدف پژوهش حاضر، هنجاريابي مقياس كنجكاوي و اكتشاف بر روي دانش آموزان دبيرستاني شهر اصفهان بود. اين مطالعه از نوع توصيفي و تحليل عاملي اكتشافي است. ۴۴۸ دانش آموز از شهر اصفهان با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند و مقياس كنجكاوي و اكتشاف را تكميل كردند. همچنين تحليل داده ها با استفاده از روش همساني دروني، روايي همزمان و تشخيصي و ساختار عاملي اكتشافي و تاييدي انجام شد. نتايج تحليل عاملي دو عامل «اكتشاف» و «جذب شدن» را نشان داد كه در مجموع ۶۸/۲۵۶از واريانس پرسش نامه را تبيين مي كنند. همچنين، نتايج نشان داد كه دامنه ضرايب آلفا براي ۲ عامل پرسش نامه از ۰/۷۸ تا ۰/۸۳، ضريب آلفاي كل مقياس ۰/۸۴و ضريب همبستگي آن با پرسش نامه عزت نفس روزنبرگ ۰/۲۷به دست آمد (۰/۰۰۱> p). با توجه به روايي و پايايي مطلوب اين مقياس، مي توان از آن جهت سنجش ويژگي هاي كنجكاوي و اكتشاف در بين جامعه دانش آموزي استفاده كرد.
خلاصه ماشینی:
به علاوه ، پژوهش کشدان (۲٠٠۴) نشان داد که تفسیر این شــواهد، حداقل به دو دلیل روشــن نیست : دلیل نخست ، تعدادی از ابزارهای کنجکاوی از مؤلفه هایی اســتفاده میکنند که ذاتا عواطف مثبت را ارزیابی میکنند (برای مثال ، «من احساس میکنم ذهنی زنده دارم »؛ از پرســش نامة کنجکاوی۱۳ (STCI)، اســپیلبرگر، ۱۹۷۷)؛ همچنین ، استفاده از مؤلفه هایی که بر حالاتی غیر از کنجکاوی دلالت دارند، ازجمله هیجان و شور در زندگی، به دلیل اینکه میتواند ناشی از تجارب مثبت دیگری به جز کنجکاوی باشند، نادرست است .
مدل دوعاملی با دقت (مجموع واریانس ) ٦٨/٢٥٦ عوامل سؤالات خرده مقیاس اکتشاف خرده مقیاس جذب شدن سؤال ٣ ٠/83 سؤال ١ ٠/77 سؤال ٧ ٠/73 سؤال ٤ ٠/65 سؤال ٢ ٠/9٠ سؤال ٥ ٠/85 سؤال ٦ ٠/69 همان طور که در جدول ۴ ملاحظه میشود، بارهای عاملی در حالت چرخش یافته برای عامل اول و دوم مقیاس کنجکاوی و اکتشاف ذکر شده است .
در این پژوهش ، نتایج جدول (۵) نشــان میدهد کــه پایایی مقیاس کنجکاوی و اکتشــاف با اســتفاده از روش آلفای کرونباخ در کل نمونه و عامل های استخراج شده بالاســت و بیانگر این است که ماده های این مقیاس از همگونی مناسبی برخوردارند و شــاخص های هماهنگــی درونی به دســت آمده با شــاخص های همســانی درونی گزارش شده توسط کاوجوا و سولار (۲٠٠۷) و کشدان و همکاران (۲٠٠۴) همخوان اســت .
The Curiosity and Exploration Inventory: Structure and reliability.
New York: Holt, Rinehart, & Winston.
The curiosity and exploration inventory-II: Development, factor structure, and psychometrics.
Curiosity and exploration: Facilitating positive subjective experiences and personal growth opportunities.
Journal of personality and social psychology, 76(6), 972-987.