چکیده:
از میان جمهوریهای برآمده از فروپاشی اتحاد شوروی، جمهوری آذربایجان با توجه به همجواری جغرافیایی، هممیراثی تاریخی- فرهنگی و همسانی مذهبی فرصتی ممتاز برای پیشبرد هدفهای جمهوری اسلامی ایران و گسترش حوزۀ نفوذ آن در منطقۀ آسیای مرکزی و قفقاز است؛ اما آنچه در عرصۀ عمل روی داد، شکلگیری تدریجی رابطهای نه چندان دوستانه میان دو کشور بود که در بسیاری زمانها با غیریتسازی و امنیتیسازی متقابل همراه بوده است. در کنار عوامل گوناگون، سازههای فرهنگی بهویژه مواریث مشترک فرهنگی نیز به سهم خود در تکوین این رابطه میان دو کشور نقش پررنگی بازی کردهاند. این نوشتار تلاشی است برای بررسی این پرسش که «آیا مواریث مشترک فرهنگی بهجای واگرایی فرهنگی، میتواند میان ایران و جمهوری آذربایجان فهم متقابل را بهبود ببخشد و به همگرایی هرچه بیشتر دولت، ملت و منافع این دو کشور کمک کند؟» در پاسخ با کاربست نظریۀ «سازهانگاری فرهنگی» نشان داده خواهد شد که تمرکز بر نقش مواریث مشترک فرهنگی در ساخت اجتماعی واقعیت، میتواند به شکلگیری هویت جمعی مبتنی بر فرهنگ در رابطۀ دو کشور و به همگرایی عملکرد آنها بهعنوان یک «ما» کمک کند.
Of all the states that emerged from the collapse of the Soviet Union، Azerbaijan because of its characteristics such as geographical proximity، common cultural-historical heritages and same religious identity is a unique opportunity for Islamic Republic of Iran to advance its goals and expand its sphere of influence in Central Asia and Caucasus. But what happened on the ground، evolution has not initiated so friendly relationship between the two countries and in many cases it has been associated with the interaction of otherness and security. In addition to various factors، cultural structures، particularly the common cultural heritage، for its part in the development of the relationship between the two countries have played a strong role. This article is an attempt to examine the question، "can the common cultural heritage rather than cultural divergence and controversy، a be a mutual understanding between Iran and Azerbaijan to improve the convergence state? “In response to the application of the theory of "cultural constructivism" we indicated that a focus on the common cultural heritage role in the social construction of reality can form a collective identity based on the culture of the two countries and to integrate their function as a contribution.