Skip to main content
فهرست مقالات

ماهیت افکار عمومی و نحوه شکل گیری آن

نویسنده:

(3 صفحه - از 12 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : افکارسنجی، ماهیت افکار عمومی، مراکز افکارسنجی، شکل، مردم، آمریکا، حزب، سوالات، تبلیغات، مراکز افکارسنجی مردم، پرسشگران، روش، انتخاب، ایران، علمی، قانونی، بهتری، جامعه، کار، تلفن در زمینه افکارسنجی، روش جدیدی در افکارسنجی، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، فرهنگ افکارسنجی، روشهای افکارسنجی، شکل روش تلفن، انتخابات بعدی، کار افکارسنجی، نتایج افکارسنجی به نفع کل، توجه به افکار عمومی، در انتخابات

خلاصه ماشینی: "افکار عمومی معمولا توسط مراکزی مورد سنجش،تحلیل، بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد که آنها را«مراکز افکارسنجی» (به‌صفحه تصویرمراجعه شود) گویند که با دو هدف عمده به این کار می‌پردازند: 1-با اهداف علمی 2-برای انجام امور تبلیغی(که در شکل دوم،مسائل علمی‌ بی‌اهمیت هستند و اصل بر موفقیت،در دست گرفتن بازار، برتری،فروش بیشتر و... برای افکارسنجی در ایران چه باید کرد؟به نظر من باید با گرد هم آمدن مراکز افکارسنجی،چارچوبی در این راستا مشخص شود که افرادی خاص در آن بگنجند(کارکنان این‌ مرکز)با کنترلهای لازم و از سویی با ساختن بستر مناسب برای‌ این کار،مردم را به این درک رسانند که نتایج افکارسنجی به‌ نفع کل کشور است که در این صورت با دقت بیشتری به‌ سوالات جواب خواهند داد. به طور مثال در ایالات متحده‌ نهایتا با پرسش از 1500 نفر از 50 ایالت موجود(یعنی از هر ایالت 300 نفر)به نتایج بسیار دقیق می‌توان رسید که این خود از بعد علمی قابل بررسی است که آیا پرسشگر در طرح‌ سوالات مغرضانه عمل کرده با بر سر کلمات خاصی تاکید نموده یا شخص را در شرایط اضطراب،ترس یا معذوریت‌ اخلاقی و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.