چکیده:
پژوهش حاضر با هدف زمانبندی تبلیغات اینترنتی کسب و کار ها در فضای مجازی به وسیله موسسه تجارت الکترونیک صبا صورت گرفته است. به منظور حل دقیق مسئله، با در نظر گرفتن مواردی چون فضای در دسترس سایت، فضای مورد نیاز تبلیغ کننده، تعداد تبلیغات مورد نیاز سایت، بودجه تخصیص یافته تبلیغ کننده برای سایت، هزینه تخصیص تبلیغ به اسلات مورد نظر در سایت، درآمد حاصل از ارائه تبلیغ در سایت، حداقل و حداکثر تعداد تکرار تبلیغ، امکان ارائه تبلیغ در اسلات های سایت، یک مدل برنامه ریزی ریاضی عدد صحیح برای مسئله زمان بندی تبلیغات پیشنهاد شده است. این زمانبندی در قالب یک مسئله بهینه سازی محدودیت دار طراحی شده است. با توجه مفروضاتی که برای مسئله در نظر گرفته شده یک مدل برنامه ریزی ریاضی عدد صحیح برای مسئله زمانبندی تبلیغات پیشنهاد شده است. هدف از ارائه مدل پیشنهادی، زمانبندی بیشترین تبلیغ از تبلیغ کنندگان مختلف با توجه به محدودیت های موجود است بطوریکه حداکثر درآمد از ارائه تبلیغات تبلیغ کنندگان مختلف در تمام سایت ها حاصل شود. جهت ارزیابی رویکرد پیشنهادی و اثبات کارایی و صحت مدل برنامه ریزی، این مدل در نرم افزار برنامه نویسی GAMS پیاده سازی گردید. بنابراین در این مطالعه مدلی جامع برای بهینه سازی زمان بندی تبلیغات بنری کسب و کارهای مختلف جهت کسب حداکثر درآمد در سایت های متفاوت ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"در تعریفی دیگر تبلیغ عبارت است: نشر و پخش یک اصل و مقصود نهایی از طریق افزایش یا گسترش و تکثیر طبیعی در شرایط زمانی و مکانی مخصوص؛ و یا پیام هایی که از طریق وسایل گوناگون تبلیغاتی نظر افراد جامعه را به یک فکر، کالا و خدمت معطوف می سازد و آنها را علاقه مند می کند (باباخان، 1389) کاتلر و همکاران (2001) تبلیغات بازرگانی را هر نوع ارائه غیرشخصی به منظور شناسایی و معرفی ایده، کالا و یا خدمات به وسیله فرد یا موسسه مشخصی یا عامل معرفی کننده (مبلغ) در مقابل پرداخت وجهی معین می دانند.
درآمد حاصل از ارائه تبلیغ در اسلات های مختلف هر سایت سایت 1 2 تبلیغ کننده اسلات تبلیغ 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 1 1 4 4 0 5 0 0 4 3 0 5 2 0 4 3 0 6 3 0 5 3 0 3 4 0 6 5 0 0 4 0 0 5 4 0 4 0 0 5 3 4 0 5 5 2 1 5 3 0 2 6 0 0 4 5 6 2 0 4 6 6 0 2 3 6 0 6 3 5 4 0 6 4 5 4 0 6 0 3 1 4 5 2 6 4 4 5 0 6 4 2 2 4 0 5 6 0 4 0 5 6 3 0 0 4 4 5 0 0 4 4 5 4 4 4 5 0 6 4 4 5 0 6 این مسئله توسط نرم افزار GAMS بر روی سیستم دو هستهای با CPU 3GHz و RAM 2GB در مدت زمان 54 ثانیه حل گردیده و مقدار تابع هدف (مقدار درآمد حاصل از ارائه تبلیغات) برابر با 102 واحد پولی شده است.
ارائه بهینه تبلیغات در اسلاتهای زمانی موجود در سایت یک علاوه بر مثال عددی ارائه شده، چندین مسئله در ابعاد مختلف توسط نرم افزار GAMS بصورت دقیق حل شدهاند که در جدول شماره 12 نشان داده شده است."