چکیده:
هدف تحقیق حاضر، انجام یک مطالعه تجربی در بخش خدمات(بانک پارسیان) به منظور بررسی روابط بین فرهنگ یادگیری سازمانی و رضایت شغلی و رابطه آنها با رضایت مشتری است که از مدل پانتواکیز و بورنتا(2013) استفاده شده است. در این مدل رابطه بین فرهنگ یادگیری سازمانی و رضایت مشتری با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی بررسی می¬شود. برای بررسی تحقیق نمونه¬ای شامل 234 نفر به صورت خوشه¬ای تصادفی از کارکنان شعب بانک پارسیان در شهر تهران انتخاب شد. ابزار گردآوری داده پرسشنامه استاندارد با ۲1 سوال که روایی و پایایی آن تایید و بین جامعه آماری توزیع شد. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. در سطح آمار توصیفی از شاخص¬هایی چون فراوانی و درصد فراوانی؛ در سطح آمار استنباطی از روشهای همبستگی، مدل معادلات ساختاری، تحلیل مسیر انجام شده است؛ که برای این منظور از نرم افزارهای spss و lisrel استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل از وجود ارتباط بین فرهنگ یادگیری سازمانی و رضایت مشتری و رضایت شغلی حکایت دارد. به طور کلی، توانایی بانک پارسیان برای راضی کردن مشتریان خود به طور مستقیم و غیر مستقیم، از طریق توانایی مستمر موثر و کارآمد کارکنان بانک و رضایت شغلی کارکنان در ارتباط است (05/0>p).
خلاصه ماشینی:
"فرضیه های تحقیق H١: بین فرهنگ یادگیری سازمانی و رضایت مشتری با توجه به نقش میانجی گری رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
٢. آزمون فرضیات از طریق مدلسازی معادلات ساختاری از آنجائیکه در این تحقیق متغیر میانجی رضایت شغلی وجود دارد و فرضیه اصلی تحقیق به دنبال بررسی نقش میانجی متغیر مذکور بین دو متغیر فرهنگ یادگیری سازمانی (متغیر مستقل ) و رضایت مشتری (متغیر وابسته ) می باشد.
/ شکل ٧ : مدل نهایی تحقیق به همراه ضرایب استاندارد با توجه به مدل نهایی مشخص شد که توانایی بانک پارسیان برای راضی کردن مشتریان خود به طور مستقیم و غیر مستقیم ، از طریق رضایت شغلی کارکنان ، با فرهنگ یادگیری سازمانی در ارتباط است .
با توجه به فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری مجددا اشاره ای کوتاه به نتایج تحقیق می کنیم : نتیجه آزمون فرضیه اول : بین فرهنگ یادگیری سازمانی و رضایت مشتری با توجه به نقش میانجی گری رضایت شغلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
الف ) با استفاده از آزمون پیرسون مقدار ضریب همبستگی بین فرهنگ یادگیری سازمانی و رضایت مشتری با توجه به نقش میانجی گری رضایت شغلی ٠/٢٥ می باشد که بیانگر وجود رابطه مستقیم و مثبت می باشد.
G. (2009), quot;The effect of organizational learning on organizational commitment, job satisfaction and work performancequot;, The Journal of Applied Business Research, Vol. 25 No. 6, pp."