چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای فرایندهای خودشناسی (خودشناسی انسجامی، و ذهنآگاهی) و خودمهارگری در رابطه بین استرس ادراکشده و عینی با اضطراب، افسردگی، و علائمجسمانی بود. از 217 آتشنشان با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی از 22 ایستگاه نمونه گیری شد و مقیاسهای خودشناسیانسجامی ، ذهنآگاهی، خودمهارگری، استرس ادراکشده ، استرس عینی، اضطراب و افسردگی، و علائمجسمانی برای جمع آوری دادهها استفادهشد. یافتهها نشاندادند تعامل خودمهارگری با خودشناسیانسجامی بیشترین نقش واسطهای را در تنظیم رابطه بین استرس ادراکشده و اضطراب، افسردگی و علائمجسمانی دارد. تاثیر استرس عینی از طریق استرس ادراکشده است که این می تواند تاکیدی بر اهمیت ذهنی بودن استرس باشد. براساس این یافتهها، به نظر می رسد فرایندهای خودشناسی در ارتباط بین استرس، اضطراب، افسردگی و علائم جسمانی دارای نقش واسطه ای است.
The aim of this study was to investigate the mediating role of self-knowledge process (integrative self-knowledge and mindfulness) and self control in regulating of relationship between perceived and objective stress and anxiety، depression، and physical symptoms. 217 firefighters were selected by simple stratified sampling from 22 stations. They responded to integrative self-knowledge (Ghorbani et al.،2008)، mindfulness (Brown & Ryan.،2003)، self control (Tangeny et al.،2004) perceived stress (Cohen et al.، 1983) objective stress (made in this research)، anxiety and depression(Costello & Comrey.،1967) scals and symptoms check list(Bartone.،1995). The results showed the interaction between integrative self- knowledge and self control has the most role in regulating the relationship between perceived stress and anxiety، depression and physical symptoms. Objective stress influenced by perceived stress that emphasized on importance of subjectivity of stress.Finally، Findings indicate the mediating role of self-knowledge process in relationship between stress and anxiety، depression، and physical symptoms.