چکیده:
گوهر پاک و فطرت آسمانی کودک و نوجوان، بدون پرداختن و پروراندن سالم، در معرض تباهی است. چنانکه انبوه بازیهای کامپیوتری خارجی با محتوایی نامطلوب، و بازیهای داخلی با کیفیتی ضعیف، بازار را پر کرده است و با القایی روانشناختی، مستقیم و غیر مستقیم، دل پاک او را تهدید میکند. شناخت کارشناسانه ساختار و چگونگی تاثیر گذاری این بازیهای نوین کودکانه ما را در بهره وری صحیح از آنها یاری میرساند. از این رو، برآن شدیم تا مصاحبهای با مسوول مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجّة الاسلام محمد حسن راستگو، در باره بازیهای کامپیوتری و بایدها و نبایدهای آن داشته باشیم تا با انعکاس نظرات کارشناسانه ایشان گامی در راستای بهبود کمی و کیفی این صنعت برداریم.
خلاصه ماشینی:
شما میدانید که بعضی از بازیهای کامپیوتری به قدری جذّاب است که بچّه همین که از مدرسه میآید، بعد از حدود 4 ساعت درس خواندن و خستگی، بدون این که کیفش را از دوشش باز کند با همان حالت، پای کامپیوتر مینشیند و ساعتها با آن بازی میکند بدون این که خسته شود.
نوع سوم این بازیها که اگر ما بتوانیم آنها را ایجاد کنیم و رشد بدهیم، کار ارزشمندی کردهایم، این است که خود بچّه در ایجاد آن شخصیت، امکانات آن شخصیت، قدرت تحرک آن شخصیت و مقابله با شخصیتهای مقابلش، نقش و اختیار داشته باشد.
نظر شما در این زمینه چیست؟ اگر قرار باشد نرمافزارهای اسلامی در این زمینه تولید شوند، چه ویژگیهای باید داشته باشند تا از این عوارض منفی جلوگیری شود؟ منظور آن دسته از کارشناسان که میگویند بازی برای کودک ضرر دارد، بازیهایی است که کودک در آن نقش ندارد؛ بازیهایی که مثلاً در آنها کودک در برابر یک شخصیت وحشتناک یا مقتدر قرار میگیرد و صرفاً باید به طور انفعالی عمل کند.
و دوم، جنبه منفی آن است که الان در بازیهای کامپیوتری وجود دارد؛ یعنی آنچه که باعث میشود حالتهای بسیار مخوف و رعبآور و اضطرابزا و تشنج آفرین در بچّه ایجاد کند و بچّهها را از حالت عادی بیرون بیاورد و آنها را دچار یک نوع نابسامانی روانی کند.
به نظر شما بازیهای رایانهای به چه میزان روی روحیات و احساسات درونی کودکان تأثیر میگذارد؟ خیلی زیاد، به گونهای که واقعاً آنها را از حالت عادی خودشان خارج میکند؛ مثلاً در یک مورد دیگر از این بازیها ماشینی بود که بچّهها بازیمیکردند.