چکیده:
عدم گرايش به حجاب مناسب و منطبق با هنجارهاي اسلامي، از مهم ترين مسايل امروزين جوامع اسلامي است و رعايت موازين اسلامي و پوشش مناسب يکي از مهم ترين دغدغه هاي کنوني جامعه ما است. اين پژوهش با رويکردي جامعه شناختي، گرايش دانشجويان دختر را نسبت به حجاب بررسي مي کند. داده هاي اين پژوهش با روش پيمايشي از نمونه اي با حجم 251 نفر از جمعيت 719 نفري دانشجويان دختر دانشگاه پيام نور شهر آبدانان جمع آوري شده است. روش نمونه گيري مطالعه مزبور تصادفي طبقه اي بوده است. نتايج بررسي نشان داد که بين استفاده از رسانه هاي جمعي خارجي، تصور از بدن، اعتقادات ديني و پايگاه اقتصادي - اجتماعي خانواده و گرايش به حجاب رابطه وجود دارد. 65 درصد از تغييرات گرايش به حجاب را تبيين کرده اند. در نهايت نتايج پژوهش نشان داد که گرايش به حجاب در بين دانشجويان دختر دانشگاه پيام نور شهر آبدانان، متوسط رو به بالا است.
خلاصه ماشینی:
"(p٦١ ,٢٠١٣ ,Alinaghian et al) بنابراین در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر گرایش دانشجویان دختر به حجاب میپردازیم و سـعی داریم تا رابطه آن را با سن و تفاوت گرایش به حجاب از لحاظ وضعیت تأهـل (مجـرد ومتأهـل ) و محـل سکونت (شهر وروستا) و سایر عوامل تأثیرگذار را بررسی نماییم ، بنابراین پرسش های اصلی مورد بررسـی این مقاله عبارتند از: عوامل مؤثر برگرایش دانشجویان به حجاب کدامند؟ چه رابطه بین میـزان اسـتفاده از رسانه های جمعی خارجی وگرایش به حجاب وجود دارد؟ آیا اسفاده بـیش تـر از ایـن رسـانه هـا باعـث افرایش گرایش به حجاب میشود؟ چه رابطه بین تصور از بدن و گـرایش بـه حجـاب وجـود دارد؟ بـین اعتقادات دینی و گرایش به حجاب رابطه وجود دارد؟ آیا تفاوتی در گرایش بـه حجـاب از لحـاظ پایگـاه اقتصادی- اجتماعی دیده میشود؟ خواجه نوری و همکاران (٢٠١٣,Khajehnoori et al) در پژوهشی بـا عنـوان (گـرایش بـه حجـاب و سبک های متفاوت زندگی مورد مطالعه : زنان شیراز) به این نتیجه رسـیده اسـت کـه بـین فنـاوری اطلاعاتی و ارتباطی، هویت مذهبی و سبک زندگی مذهبی با گـرایش بـه حجـاب رابطـه ای مثبـت معنادار وجود دارد و هم چنین بین متغیرهای تصور از بدن ، مدیریت بدن ، سبک های فراغتی، سـبک مشارکت جدید، فعالیت های ورزشی- موسیقی مدرن و متغیر وابسته (حجاب ) رابطه منفی داشـته - اند.
مقدار بتا استاندارد شده نشان میدهد که متغیر استفاده از رسانه های جمعی خـارجی ٠/٠٩درصـد، متغیر تصور از بـدن بـه انـدازه ٠/٢٧درصـد، متغیـر اعتقـادات دینـی ٠/٦٤درصـد و متغیـر پایگـاه اقتصادی- اجتماعی خانواده ٠/٢٤درصد در تغییرات رعایت حجاب موثر بوده اند."