چکیده:
گردشگری در قرن بیست و یکم با توجه به گسترش زیرساخت های، اقتصادی، بهداشتی امنیتی و ارتباطی به یک واقعیت اجتناب ناپذیر بدل گشته است ازاین رو گردشگری به عنوان فعالیتی اقتصادی با منافع بسیار در بهبود کیفیت زندگی ساکنان مناطق مختلف در زمینه اشتغال ، درآمد و افزایش درک از مکان ، پارامتری مهم در توسعه محسوب می شود. گردشگری پزشکی شاخه ای از گردشگری سلامت می باشد که امروزه در بسیاری از نقاط دنیا رشد قابل ملاحظه ای داشته است . شهر مشهد با توجه به وجود بارگاه مطهر رضوی و وجود بیش از ٣٠٠ هزار نفر گردشگر خارجی در سال و دارا بودن بیش از ٣١ بیمارستان دولتی و خصوصی و تخصص های مختلف قلب ، چشم ، اطفال و. .. یکی از مراکز جذب گردشگر و به عبارتی قطب گردشگری مذهبی - درمانی در ایران میباشد. هزینه های خدمات پزشکی در این بیمارستان ها بالغ بر ٧٥ درصد از کشورهای اروپایی و آمریکایی در قیاس با خدمات مشابهی که ارائه می دهند کمتر است و همین مسئله یک نقطه قوت اساسی برای توسعه بخشیدن این فعالیت به شمار می رود. هدف از این پژوهش برنامه ریزی استراتژیک گردشگری پزشکی با استفاده از مدل ترکیبی سوات - ای.ان .پی ١ میباشد. مقاله پیش رو با استفاده از اسناد و مدارک کتابخانه ای و پژوهش میدانی و مصاحبه با کارشناسان مربوطه صورت گرفته است و به صورت توصیفی-تحلیلی می باشد. یافته های پژوهش شامل ٩ نقطه قوت ، ٨ نقطه ضعف ، ٨ نقطه فرصت و ٧ تهدید می باشد؛ که مهم ترین نقطه قوت در این پژوهش وجود زیرساخت ها و تخصص های مختلف در کنار بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع ) و مهم ترین فرصت حمایت از بخش غیردولتی و سرمایه گذاری و ایجاد روابط دوجانبه بین کشورهای منطقه میباشد.
خلاصه ماشینی:
"اقدامات مقتضی جهت افزایش بودجه ملی خدمات بهداشتی و درمانی با توجه به وجود مرقد مطهر امـام ٠/٠٩٤ رضا (ع ) 1 0/204 1 0/274 جدول ٥- استراتژی ها استراتژی ها آ SO١: تبدیل مشهد به شهر گردشگری مذهبی- درمانی در منطقه (برای گردشگران مسلمان ) با گسترش فعالیت های تخصصی و فوق تخصصی و زیرساخت های درمانی و مهمان نوازی توأم باهم ؛ SO٢:توسعه فعالیت های کارآفرینی و سرمایه گذاریهای بخش خصوصی با استفاده از فناوری های جدید IT در ایجاد بیمارستان های جدید و چند ملیتی.
پس از مشخص شدن نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید و شناسایی استراتژی های مختلف جهت برنامه ریزی برای گردشگری درمانی شهر مشهد و نتایج مستخرج از این پژوهش مشخص گردید که استراتژی های تهاجمی که شامل دو استراتژی مربوط به گسترش فعالیت های تخصصی و فوق تخصصی و زیرساخت های مهمان نوازی ، توسعه فعالیت های کارآفرینی و خصوصی سازی و تبدیل مشهد به شهر گردشگری مذهبی- درمانی می باشند، درمجموع با امتیاز ٠/٦٤١٩ رتبه اول را کسب کردند و سپس استراتژی محافظه کارانه (WO) که مربوط به گسترش مطالعات و ایجاد سامانه آماری است ، با امتیاز ٠/٢١٣٤ در رتبه بعدی قرار گرفت ."