Skip to main content
فهرست مقالات

کودک دبستانی را بهتر بشناسیم

نویسنده:

(5 صفحه - از 32 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : کودک، کودک دبستانی، معلم، خصوصیات ذهنی کودک دبستانی، دختران، خصوصیات بدنی کودک دبستانی، سن، کلاس درس، رشد، دانش‌آموزان، رشد جسمانی در دورهء دبستان، مدرسه، جسمی، ذهنی، بدنی، سنین کودکان، فعالیت، آموزش، مقایسهء کودکان در جمع خودداری، رفتار کودک‌اند و کودکان سعی، رفتار، پرورش کودک، معلمان دورهء ابتدایی، والدین و معلمان، کودکان دورهء ابتدایی، دختران و پسران، دورهء ابتدایی، دورهء اول ابتدایی، کار، رشد کودک

خلاصه ماشینی: "کودکان در این دوره،گاهی از کلمات رکیک استفاده می‌کنند و ممکن است که معنای دقیق آن‌ها را ندانند،اما عکس العمل‌های دیگران در مقابل آن‌ها،باعث تقویت و تکرار چنین رفتارهایی می‌شود. (استوپارد،1377،ص 178) بر خلاف بزرگسالان که می‌توانند از روی اراده بر موضوعی دقت کافی داشته باشند،کودکان نمی‌توانند مدت‌ طولانی بر یک فعالیت خاص متمرکز شوند،زیرا دقت‌ کودک از حالت عاطفی او متأثر است،از این رو درس‌های‌ دورهء اول ابتدایی باید بر پایهء نیازهای آنی و فعالیت شخصی‌ دانش‌آموزان استوار باشد. (شفیع‌آبادی،1370،ص 81- 78) کودکان در این دوره هنوز هم بیش از حد فعال‌اند و چون‌ در مدرسه برای اولین بار مجبور می‌شوند که بیش‌تر به‌ صورت نشسته فعالیت کنند،انرژی خود را معمولا به شکل‌ عادات عصبی،چون جویدن مداد،مکیدن انگشت،پیچ دادن‌ مو و بی‌قراری عمومی صرف می‌کنند. برای‌ جلوگیری از کاهش یادگیری،می‌توان همراه با فعالیت ذهنی، فعالیت عملی به آن‌ها واگذار کرد،مثلا دانش‌آموزان را پای‌ کودک در این سن، بیش‌تر به بازی‌هایی‌ تمایل دارد که با حرکات زیاد توأم باشد و می‌خواهد سرعت، قدرت و مهارت خود را امتحان کند. او به بازی‌های دسته جمعی‌ علاقه‌مند می‌شود و می‌خواهد در هر بازی رفیق و شریکی‌ داشته باشد تا به او کمک کند و مخالفی که به مبارزه و مباحثه‌ با او بپردازد،زیرا در این مرحله،میل به رقابت ظاهر می‌شود و دوام و شدت می‌یابد و کودک را وا می‌دارد که نهایت‌ از مقایسهء کودکان‌ در جمع خودداری کنید و به جای هم‌چشمی‌ با دیگران، آن‌ها را به رقابت با خود تشویق کنید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.