Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه خانه و مدرسه، تعاملی دو طرفه

نویسنده:

(6 صفحه - از 48 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : خانواده، مدرسه، تربیت، کودک، اجتماعی، خانه و مدرسه، تعلیم و تربیت، تربیت اجتماعی فرزندان نقش، روانی، شخصیت

خلاصه ماشینی:

"«خانواده از آن جا که نخستین‌ جایگاه زندگی اجتماعی است،در اسکن‌ فرزندان در خانواده و در دامان پدر و مادر رشد می‌کنند و راه و رسم زندگی و تجربیات جدید را از آن‌ها می‌آموزند و وقتی وارد مدرسه می‌شوند تحت تأثیر افکار و رفتار معلمان و مربیان خود قرار گرفته،به شکل‌های مختلف،رفتارها و الگوهای جدید را از آنان فرا می‌گیرند. »(وثوقی و همکاران،1369،ص 178) وقتی که رفتار معلمان و اولیای مدرسه‌ و نیز رفتار پدر و مادر و اولیای خانواده با موازین تعلیم و تربیت و روان‌شناسی کودک و رشد او مطابقت نداشته باشد،سلامت روانی و اجتماعی کودکان به مخاطره می‌افتد. فرزندان در خانواده و در دامان پدر و مادر رشد می‌کنند و راه و رسم زندگی و تجربیات جدید را از آن‌ها می‌آموزند و وقتی وارد مدرسه می‌شوند تحت تأثیر افکار و رفتار معلمان‌ و مربیان خود قرار گرفته،به شکل‌های مختلف،رفتارها و الگوهای جدید را از آنان فرا می‌گیرند. وقتی که رفتار معلمان و اولیای مدرسه و نیز رفتار پدر و مادر و اولیای خانواده با موازین تعلیم و تربیت و روان‌شناسی کودک و رشد او مطابقت نداشته باشد،سلامت روانی و اجتماعی کودکان به‌ مخاطره می‌افتد. » (اسکات و همکاران،1379،ص 60) برای تعلیم و تربیت صحیح باید بین اهداف نهادهای‌ آموزشی و تربیتی وحدت و هماهنگی وجود داشته باشد،لذا با توجه به اثرگذاری این دو نهاد مهم یعنی خانواده و مدرسه‌ در تعلیم و تربیت و جامعه‌پذیری فرزندان برای پذیرش‌ نقش‌های مختلف،ارتباط تنگاتنگ بین آن‌ها امری ضروری‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.