Skip to main content
فهرست مقالات

روش تربیتی مبتنی بر «عادت»، روشی فراموش شده (بخش پایانی)

نویسنده:

(7 صفحه - از 18 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : عادت، تربیت، روش تربیتی، امام علی ( ع )، تعلیم و تربیت، معلم، رفتار، کودکی، انسان، ترک

خلاصه ماشینی:

"اسکن روش تربیتی مبتنی بر عادت‌ روشی فراموش شده بخش پایانی حمید جعفریان یسار کارشناس ارشد تاریخ و فلسفهء تعلیم و تربیت-قم امام علی(ع)و روش تربیتی«عادت» قبل از این که به دیدگاه حضرت علی-علیه السلام- پرداخته شود،به مطلبی اشاره می‌گردد که آن حضرت دربارهء «عادت»یافتن اخلاق و کردارش به پیامبر اکرم-صلی الله‌ علیه و آله-بیان فرموده است:«من همواره با پیامبر بودم، چونان فرزند که همواره با مادر است. »(همان منبع،ص 492)حضرت امام‌ علی(ع)،راجع به«عادت»کردن گوش به شنیدن سخنان‌ نیک چنین فرموده است:«گوشت را به شنیدن سخن‌های‌ نیک عادت ده،و مشنو مگر آن چه شنیدنش در شایستگی‌ات‌ بیفزاید،زیرا این(شنیدن سخن‌های نابهنجار)آینهء دل را به‌ زنگار گیرد و نکوهش‌ها را لازم گرداند. از دیدگاه امام(ع)اثر«عادات»قابل توجه است و بر اساس آن،حضرت علی(ع)برای قسمت‌های مهم بدن‌ انسان،«عاداتی»را وصف کرده‌اند که این نکته‌یابی،بی‌هیچ‌ تردیدی قابل ستایش است. در این میان،امام علی-علیه السلام-مراحل تشکیل‌ «عادات»را با توجه به احادیث،گرایش فرد به نیکی‌ها بیان‌ فرموده‌اند و البته این راه هم بسیار آسان و هم کاربردی است، آن امام بزرگوار،پیش‌گیری را بهترین راه‌حل،بیان‌ فرموده‌اند. آیاتی که در ابتدای آن‌ها کلمات عتاب‌آلود و سرزنش ایجاد یک رفتار یا ترک رفتاری دیگر، به گذشت زمان نیازمند است‌ در این مسیر،سعهء صدر معلم‌ بسیار مهم است. به بیان دیگر،آن‌چه‌ برای آینده و تأمین آتیهء دانش‌آموزان مورد نیاز است،به آن‌ها یاد داده نمی‌شود(مقولهء تربیت و عادت)و زمانی این مطالب‌ آغاز می‌شود که متأسفانه آن زمین آمادهء کشت‌1و آن لوح‌ سفید،2دیگر نه جایی برای کشت دارد و نه سفید است که‌ بتوان در آن چیزی نوشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.