Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش زنان و دختران، گامی مؤثر در جهت توسعه

نویسنده:

(9 صفحه - از 22 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : زنان، آموزش، آموزش زنان و دختران، اطلاعات، توسعه، خانواده، اجتماعی، خشونت علیه زنان، مردان، جامعه

خلاصه ماشینی:

"موج سوم،آموزش،زن و توسعه تافلر در کتاب ورق‌های آینده،قدرت صنعت‌ انفورماتیک را عامل پیشرفت و فراوانی اطلاعات می‌داند و همه چیز را در معرض تغییر قرار می‌دهد و توانایی‌های‌ فکری و تخیلی و انواع استعدادها و قریحه‌ها را به کار گرچه زنان از ادوار گذشته به عنوان فرهنگ‌سازان جامعه مطرح بوده‌اند،اما اگر خود را توانمند نسازند،مطمئنا در آینده همین نقش را هم نمی‌توانند ایفا کنند. موارد اصلی مورد سنجش در این مطالعه عبارت‌اند از: 1-موانع دست‌یابی زنان به آموزش‌های لازم 2-عوامل مؤثر بر عدم مشارکت زنان در فعالیت‌های‌ اجتماعی 3-راه‌کارهای توسعهء فعالیت‌های اجتماعی زنان در جامعه نتایج‌ الف)موانع دست‌یابی زنان به آموزش: 1-عدم اعتماد به نفس و باور نداشتن توانمندی‌های‌ خود(132 مورد،90/90%) 2-احساس مسئولیت بیش از حد در قبال همسر و فرزندان(120 مورد،80%) 3-ممانعت مردان از ادامهء تحصیل زنان،به دلیل ایجاد فاصله بین آنان(118 مورد،78%) اسکن‌ ب)عوامل مؤثر بر عدم مشارکت زنان در فعالیت‌های‌ اجتماعی: 1-حس برتری مردان،به دلیل گردش چرخ اقتصاد خانواده به دست آنان(148 مورد،98%) 2-قبول مسئولیت سنگین خانه‌داری و بچه‌داری(140 مورد،93%) 3-نبود فرصت‌های برابر شغلی برای زنان(116 مورد، 77%) 4-نبود نگرش برابری جنسیتی در خود زنان(111 مورد،74%) اسکن ج)راه‌کارهایی که زنان برای توسعهء مشارکت‌های‌ اجتماعی خود ارائه داده بودند: 1-ایجاد دوره‌های مشاوره برای زنان و مردان در مدارس،به منظور توجیه وظایف زن و مرد در نظام خانواده و اجتماع(140 مورد،93%) 2-ایجاد مشاغل برای زنان،به منظور مشارکت آنان در گردان چرخ اقتصاد خانواده(120 مورد،80%) 3-برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف، توسط سازمان‌های گوناگون دولتی برای زنان(118 مورد، 78%) 4-استفاده از توانمندی‌های زنان به صورت گسترده در جامعه،به ویژه در پست‌های مهم اجتماعی،نظیر مدیریت‌ عالی و میانی(111 مورد،74%) اسکن‌ همان‌طور که مطالعات نشان می‌دهد،بازنگری و ایجاد تغییرات مثبت در آموزش،برای مشارکت فعال در زنان در عرصه‌های گوناگون،ایجاد فرصت‌های برابر را می‌طلبد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.