چکیده:
این مقاله، با طرح کردن مفهوم تازه «برونایستادگی» در مطالعات مخاطبشناسی رسانهای، به دنبال آن بوده است که چرایی برون ایستادگی رسانههای دولتی ایران -ترک آگاهانه و پرهیز عامدانه از مصرف رسانههای دولتی- را مورد مطالعه قرار دهد.
این مقاله، با بهرهگیری از روششناسی تحلیل کیفی تعاملی(IQA) و با استفاده از ابزار مصاحبههای عمقی و مصاحبهگروه کانونی، پس از انجام 29 مصاحبه عمقی انفرادی، اشباع نظری را حاصل نموده، و با انجام سه مصاحبهی گروه کانونی در گونههای مختلف برونایستادگان اعتراض-مقاومت، برون ایستادگان سرگرمیخواه ناراضی و برونایستادگان ابتذال، نموداری تعلیلی از محرکها و پیامدهای سیستم برونایستادگی، بر مبنای معانی ذهنی اظهارشدهی نمونههای مورد مطالعه را ارائه میدهد.
پس از شناسایی 55 مفهوم در چرایی برونایستادگی در گام مصاحبههای عمقی انفرادی، این مفاهیم در مصاحبههای گروه کانونی هرگونهی برون ایستادگی مورد بحثهای کانونی تفصیلی قرار گرفت و بر مبنای آن، نمودار شماتیک تعلیل برونایستادگی در قالب نمودارهای SID ترسیم و ارائه گردیده است.
نتایج حاصل از تحلیل کیفی تعاملی در مصاحبههای عمقی انفرادی و سه مصاحبهی گروه کانونی، نشان میدهد که دستیابی به آرامش اصلیترین عنصر پیامدی سیستم برونایستادگی و پرهیز از ایدئولوژی، اصلیترین مفهوم محرک سیستمی در میان برونایستادگان است.
خلاصه ماشینی:
"در این گروه کانونی ، با اعضای گروه ، پیوندهای درونی که اعضای گروه به وجود آن ها به عنوان یک علت سیستمی اذعان داشتند موارد زیر بوده اند که هر یک با توجه به مفهوم شان توسط اعضای گروه کانونی ، نا گذاری شده اند؛ منام پیوند درونی مفهوم پیوند درونی آزادی انتخاب در بدیل ها تأمین نیازهای متکثر سرگرمی در رسانه های دیگر بی مایه گی رسانه دولتی بی محتوایی ، تکراری بودن و توخالی بودن رسانه ی دولتی دستکاری واقعیت عدم صراحت محتوا و سانسور فیلم و سریال و خبر بی تفاوتی بی اعتنایی به وضعیت رسانه های دولتی و جامعه نارضایتی از جامعه مقصردانستن جامعه و ابراز ناخرسندی از وضعیت اجتماعی عدم تأمین سرگرمی بی توجهی به نیاز سرگرمی شهروندان سیاسی و ایدئولوژیک بودن سیاست زده بودن تلویزیون در متون تلویزیونی سرگرمی ترسیم گرافیکی داده ها چنان که در گونه ی برون ایستادگان اعتراض - مقاومت شناسایی شد، در مرحله ی دیگر اجرای تحلیل کیفی تعاملی ، برای تحلیل داده های مصاحبه ی گروه کانونی برون ایستادگان سرگرمی خواه ناراضی ، ترسیم دیداری داده ها با توجه به نظرات شرکت کنندگان در گروه کانونی و در نتیجه استنتاج محققریال پیش برنده ی مطالعه خواهد بود."