چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه جهتگيريهاي هدفي با مسئوليتپذيري و هوش معنوي در بين دانشآموزان دختر سال اول دوره دوم دبيرستانهاي شهر تهران بود. بدين منظور96 نفر از دانشآموز از سه دبيرستان دولتي به صورت تصادفي به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و سه پرسشنامه هوش معنوي (ناصري،1387)، مسئوليتپذيري خانه و مدرسه (كردلو،1389) و جهتگيري هدف (اليوت و مك گريگور،2001) كه به طور همزمان تكميل كردند، داده هاي خام جمع آوري شد و پس از نمره گذاري پرسشنامه ها، يافته ها نشان داد كه جهت گيريهاي هدفي تنها با مولفههاي احساس تعلق و تعهد دروني متغيرمسئوليتپذيري رابطه معنيدار دارند و با مولفههاي احساس امنيت عزت نفس تعهد بيروني متغير مسئوليتپذيري رابطه معنيدار نبود. نتايج حاكي از آن بود كه دانشآموزاني كه داراي جهتگيري تسلط(گرايشي يا اجتنابي) بودند احساس تعلق و تعهد دروني بيشتري در مسئوليتپذيري در مقايسه با ديگر دانشآموزان با جهتگيريهاي هدف ديگر بود.همچنين يافته ها نشان داد بين ميانگينهاي هوش معنوي دانشآموزاني كه جهتگيري هدف غالب آنها «تسلط گرايشي» است با دانشآموزاني كه داراي جهتگيري «عملكرد گرايشي» هستند، تفاوت معنيداري وجود دارد، به طوري كه ميانگين نمرات هوش معنوي آزمودني هاي «تسلط گرايشي» بالاتر از دانشآموزان «عملكرد گرايشي» است. همچنين دانشآموزان تسلط اجتنابي، نسبت به دانشآموزان داراي عملكرد گرايشي و عملكرد اجتنابي، از ميانگين هوش معنوي بالاتري برخوردارند. تفاوت بين بقيه گروه ها معنيدار نبود. (95/0P=).
خلاصه ماشینی:
بدین منظور٩٦ نفر از دانش آموز از سه دبیرستان دولتی به صورت تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و سه پرسشنامه هوش معنوی (ناصری ،١٣٨٧)، مسئولیت پذیری خانه و مدرسه (کردلو،١٣٨٩) و جهت گیری هدف (الیوت و مک گریگور، ٢٠٠١) که به طور همزمان تکمیل کردند، داده های خام جمع آوری شد و پس از نمره گذاری پرسشنامه ها، یافته ها نشان داد که جهت گیریهای هدفی تنها با مؤلفه های احساس تعلق و تعهد درونی متغیرمسئولیت پذیری رابطه معنی دار دارند و با مؤلفه های احساس امنیت عزت نفس تعهد بیرونی متغیر مسئولیت پذیری رابطه معنی دار نبود.
بنابر آنچه اشاره رفت هدف کلی این پژوهش تعیین رابطه بین جهت گیری هدفی با هوش معنوی و مسئولیت پذیری دانش آموزان سال اول دوره دوم متوسطه شهر تهران قرار گرفت که بر اساس آن ٦فرضیه به شرح زیر مطرح گردید.
. 6 بین جهت گیری های هدفی به لحاظ مؤلفه ی هوش معنوی مسئولیت پذیری دانش آموزان سال اول دوره دوم متوسطه تفاوت معنی دار وجود دارد.
Relationship between responsibility and achievement goal orientation among vocational students in Thailand Journal of Beliefs & Values Volume 33, Issue 2, pages 36-47 Chen, Wei-Wen & Wong, Yi-Lee .
Chinese mindset: theories of intelligence, goal orientation and academic achievement in Hong Kong students Educational Psychology: 10.
Interaction between cognitive and non-cognitive factors: the influences of academic goal orientation and working memory on mathematical performance Educational Psychology Volume 30, Issue 3, pages 73-91.