چکیده:
زندگي در جهان امروز پر از اِسترس و چالشهايي مي باشد كه افراد ناگزيرند براي مقابله با شرايط اِسترس و بحران ها از مهارتهايي استفاده كنند. يكي ازاين مهارتها تاب آوري است. هدف از اين تحقيق بررسي اثر بخشي آموزش تاب آوري بر راهبردهاي تنظيم هيجاني و رضايت از زندگي زنانِ سرپرستِ خانوار تحت پوشش بهزيستي شهرستان شوشتر در سال 95 بود. اين پژوهش مداخله اي از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است كه بر روي 30 نفر از زنان سرپرستِ خانوار كه از تاب آوري پايين تري برخوردار بودند إجرا شده است. داده ها با استفاده ي مقياس هاي تاب آوري كانر و ديويدسون(2003)، رضايت از زندگي داينر(1985)، تنظيم شناختي هيجان گرانفسكي و همكاران (2003) به روش خود گزارش دهي جمع آوري شد. داده ها با استفاده آمارتوصيفي (ميانگين و انحراف استاندارد) و آماراستنباطي (تحليل كوواريانس) در سطح p> 0/05 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج حاكي از افزايش ميانگين نمرات تنظيم هيجان و رضايت زندگي در گروه آزمايش بود. در نتيجه مي توان از آموزش تاب آوري براي اين گروه از زنان (سرپرستِ خانوار ) استفاده كرد تا با تنظيم هيجان هاي مثبت و منفي و استفاده از راهبردهاي شناختي انطباقي بتوانند به رضايت از زندگي نايل شوند.
خلاصه ماشینی:
اثر بخشی آموزش تاب آوری بر راهبردهای تنظیم هیجان و رضایت از زندگی زنان سرپرست خانوار ١ سید محمد حسینی بهشتیان چکیده زندگی در جهان امروز پر از استرس و چالشهایی می باشد که افراد ناگزیرند برای مقابله با شرایط استرس و بحران ها از مهارتهایی استفاده کنند.
هدف از این تحقیق بررسی اثر بخشی آموزش تاب آوری بر راهبردهای تنظیم هیجانی و رضایت از زندگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهرستان شوشتر در سال ٩٥ بود.
در نتیجه می توان از آموزش تاب آوری برای این گروه از زنان (سرپرست خانوار ) استفاده کرد تا با تنظیم هیجان های مثبت و منفی و استفاده از راهبردهای شناختی انطباقی بتوانند به رضایت از زندگی نایل شوند.
لذا مسئله مهم در پژوهش حاضر این می باشد که آیا می توان از طریق آموزش تاب آوری بر روی هیجانات زنان سرپرست خانوار تأثیر گذاشت و از طریق تنظیم هیجان باعث رضایت زندگی در این افراد شد؟ در این تحقیق فرضیه های زیر آزمون شد.
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش تاب آوری بر تنظیم هیجان تأثیر دارد و با یافته های بجستانی و قمی (١٣٩١)، کلانتر(١٣٧٧)، همایی (١٣٧٩)، وردی (١٣٨٠)، اسکهیل ( ,Skehill C.
J. , & Griffin,S 14 positive and negative Affect Scales 15 Oxford Happiness inventory (OHI) 16 Conner – Davidson Resilience 17 Cognitive Emotion Regulation Questionnaire 18 Ong, D, Bergeman, C, S, Toni, L, Bisconti & Wallace, A 19 Inzlicht, M.