چکیده:
ارزشيابي معلمان يكي از سياست هاي آموزشي مهم محسوب مي شود و راهبردي قوي براي بهبود آموزش در جهت رسيدن به پيشرفت تحصيلي بهتراست. ازجمله مدل هاي ارزشيابي براي رسيدن به اين هدف، مدل «چارچوبي براي آموزش» دنيلسون است. اين مدل دربرگيرنده چهار حيطه برنامه ريزي، محيط كلاسي، نحوه آموزش و مسئوليت پذيري است كه هر يك به نحوي توصيف كننده ويژگي ها و رفتارهاي معلمان مي باشد. در روش كنوني اين مدل ارزشيابي، مقادير معيارها با اعداد ثابت سنجيده مي شود. همچنين پيچيدگي فرآيند ارزشيابي، احتمال بروز خطاي انساني را از جانب ارزياب افزايش مي دهد. به عنوان راه حلي مناسب، در اين مقاله، يك سيستم نرم افزاري ارزشيابي با استفاده از منطق« فازي» و درخت تصميم گيري به عنوان پارادايم هاي هوش مصنوعي پيشنهاد شده است. در مدل پيشنهادي، امتياز هر معيار از مدل دنيلسون (كه پيش از اين با اعداد ثابت سنجيده مي شد) به صورت فازي سنجيده مي شود و دسته بندي معلمان با استفاده از درخت تصميم انجام خواهد شد. اين مدل نرم افزاري، به دليل استفاده از متغيرهاي كيفي فازي، فرآيند ارزشيابي را براي ارزياب بسيار آسان تر از روش قبل و با دقت بسيار بالايي انجام مي دهد. در اين پژوهش فرآيند ارزشيابي و رتبه بندي معلمان چند مدرسه از ناحيه ۴ كرج، در بازه زماني ابتداي مهر تا انتهاي اسفند ۹۳ توسط اين سيستم ارزشيابي مورد بررسي قرار گرفته است. درمجموع، اين مدل مي تواند به عنوان يك سيستم پشتيبان تصميم گيري و نرم افزاري دقيق، توسط مديران در ارزشيابي و رتبه بندي معلمان مورد استفاده قرار گيرد.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش با توجه به ماهیت غیرقطعی بودن موضوع ارزشیابی ، روش امتیازدهی به معیارها، با اســتفاده از منطق و سیســتم های فازی پیشنهاد و در نهایت ، با هدف کاهش قضاوت ذهن و افزایش دقت تصمیم گیری ، جهت دسته بندی معلمان بر اساس معیارهای کیفی ، از درخت تصمیم گیری استفاده شده است .
برای مثال ســطر دوم ماتریس ، مربوط به دســتۀ آماتور، نشان می دهد که از کل ١٠٦ نمونه موجود (معلمان ارزشیابی شده توسط مدیران )، تعداد ٢٧ نفر دارای رتبۀ آماتور هستند که مدل ساخته شده این پژوهش ، تعداد ٢٥ نفر را درســت و دو نمونه را اشتباه تشــخیص داده است ؛ به این معنی که درخت تصمیم گیری ، یکی از نمونه ها را به اشــتباه در دســتۀ نوآموز و یکی از رکوردها را به اشــتباه در دستۀ حرفه ای دسته بندی کرده است .
نتایج نشان می دهد که مدل نرم افزاری ساخته شــده نسبت به روش سنتی ، به دلیل انجام مراحل در محیط نرم افزاری ، استفاده از مقادیر کیفی برای معیارها و همچنین استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی ، سرعت ، دقت (٩٣%) و انعطاف پذیری بسیار بالاتری جهت انجام عملیات رتبه بندی و ارزیابی عملکرد کارکنان را دارد.
درمجموع ، این مدل می تواند به عنوان یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری ، توسط مدیران آموزشی ، برای ارزیابی دقیق فعالیت های آموزشی ، صلاحیت ها، رتبه بندی و پرداخت حقوق و مزایای اساتید و معلمان در نظام آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
VA: Association for Supervision and Curriculum Development & Princeton, NJ: Educational Testing Service Drigas, A."